Sněží, sněží… kniha plná dobrých konců

Sněží, sněží… kniha plná dobrých konců
Také už vás nebaví váš výhled z okna na zašedlé chodníky, občasné kaluže a holé větve stromů? Za chvíli jsou tady přeci Vánoce a takhle pohádková zima rozhodně vypadat nemá! Zkuste s tím něco udělat a přivolat do našich krajů sníh, třeba právě četbou knihy Sněží, sněží… Nový titul z kategorie Young Adult, tedy četby pro mladé dospělé, pro vás připravili tři autoři. Jedním z nich je John Green, autor bestselleru Hvězdy nám nepřály.
Young Adult literatura je žánrově velmi pestrá, jak si můžete přečíst v našem článku, který se věnuje výhradně tomuto fenoménu. Žánr převažující ve Sněží, sněží… je romance. V knize najdete tři příběhy o láskách náctiletých. V prvním se do sebe zamilují dva lidé, kteří se do té doby vůbec neznali, v druhém si zase dlouholetí přátelé uvědomí, že stojí za to zariskovat a zkusit být i „něco víc“. Třetí romance je výjimečná tím, že je v ní zachycen rozpad jednoho vztahu i pokus o jeho záchranu a upevnění.

Rodiče musí být šílení

Úvodní příběh s názvem Zasněžený expres napsala Maureen Johnsonová, českým čtenářům známá zatím pouze jen jako autorka viktoriánské detektivky Stíny Londýna. Možná že právě Vánoční expres jí přiveze větší oblibu tuzemského publika, protože její hrdinka Jubilee je veskrze sympatická, zdravě sebeironická a vtipná komentátorka veškerého vánočního mumraje kolem. Rodinné trable ji na Štědrý večer vyženou na neuvěřitelnou cestu do sněhové vánice, na jejímž konci najde toho správného kluka. A světe div se, jeho rodina je ještě šílenější než její rodiče, kteří se nechali zavřít kvůli porcelánové elfské vesničce!
„Šel jsem po tvých stopách,“ odpověděl mi na nevyslovenou otázku. „Ve sněhu je to lehké.“ Vystopoval mě jako medvěda. „Promiň, že ti tak komplikuju život,“ řekla jsem. „No, ani jsem vlastně nemusel daleko. Jsi asi o tři ulice od nás. Chodila jsi dokola.“ Jako dost neschopného medvěda.

— Maureen Johnsonová: Zasněžený expres, s. 90

Greenův roztleskaný zázrak Vánoc

Zatímco v kinech nedávno běžela adaptace Papírových měst, Greenovým posledním románem bylo Příliš mnoho Kateřin. Ale i na menším prostoru (jako právě ve Sněží, sněží…) potvrzuje John Green své autorské kvality. Nejen čtenáři Young Adult ho zaslouženě milují pro jeho neprvoplánový smysl pro humor a schopnost nenásilně do příběhu zapojit vážnější témata, která mladí dospělí řeší a spolu s Greenovými postavami intenzivně prožívají. V Greenově Vánočním zázraku se trojice přátel vydává do mrazivé noci, aby se dostala do nedaleké restaurace, kterou obsadily prokřehlé krásky v nesnázích – roztleskávačky. Jejich vysportovaná těla jsou snem každého amerického středoškoláka a zrovna teď netouží po ničem jiném, než zahrát si s někým Twister. Zběsilý závod s časem začíná. Kouzlo Vánoc je však nevyzpytatelné a láska čeká úplně někde jinde, než by člověk čekal.
Dámo a pane, když moji rodiče odjížděli z Koreje jen s tím, co měli na sobě, a se značným bohatstvím získaným v dopravní firmě, měli sen. Měli sen, že jednoho dne, mezi zasněženými kopci Severní Karolíny, ztratí jejich syn panictví s roztleskávačkou na dámských záchodech Waffle House těsně vedle dálnice.

— John Green: Vánoční zázrak, s. 124

Proměna ufňukaného sobce a Velké Finále

Stejně jako vám budou předcházející hrdinové od počátku sympatičtí, posledního vypravěče budete od prvních řádků nenávidět. Musí to tak být, neboť právě napravení sebestředné, ufňukané a rozmazlené dívky Addie je hlavním tématem příběhu Lauren Myracleové s názvem Archanděl prasátek. Měla nejlepšího kluka pod sluncem a podvedla ho. Dají se někomu takovému vůbec držet palce? Věřte, že autorka jí to nejprve pořádně spočítá. Svůj vytoužený happyend nedostane Addie vůbec zadarmo. Svou roli v tom sehrají jak vánoční andělé, tak miniprasátko. Bláznivý příběh s vánočním poselstvím může začít. Sněží, sněží… je ta nejideálnější zimní četba s vánoční atmosférou, jakou si dovedete v adventním čase představit. Tři příběhy jsou vzájemně propojeny a tempo vyprávění se neustále zrychluje. Velkolepý šťastný konec, společný všem třem romancím, budete dočítat s bušícím srdcem. Sněží, sněží… je důkazem toho, že i romantické vánoční příběhy se dají napsat chytře, vtipně a originálně, tj. bez sentimentálních klišé a hlavně tak, aby oslovily i mladou čtenářskou generaci.
Pocházím z máchovských Litoměřic; bydlím v nedalekých Lovosicích proslavených přízračnou září noční chemičky. Vystudoval jsem pražskou bohemistiku a ve studiu literatury a komunikace pokračuju v Brně. Baví mě číst knížky i knížky o knížkách. O tom, co si přečtu nebo zhlédnu, rád diskutuju. Nejradši mám mysteriózní žánr – záhady a napětí… to je moje. Svou kreativitu rozděluju mezi psaní povídek a skládání písniček pro skupinu Šavlozubý ponožky. Rád kouřím vodní dýmky a s přítelkyní vedeme blog o čajovnách ČajovnaMy. Miluju hlasité rockové koncerty i tiché výpravy do lesů.