Sirotek, bestie, špionka o dívkách ovlivněných propagandou

Kniha s takřka poetickým názvem Sirotek, bestie špionka od britského autora Matta Killeena vypráví příběh z druhé světové války odehrávající se tentokrát v srdci německé říše. Čtenář se ocitne přímo ve škole, kde jsou mladým lidem vymývány mozky neotřesitelnou nacistickou propagandou.
Ale to trošku předbíhám. Na začátku musí hlavní hrdinka, patnáctiletá Židovka Sara, přihlížet smrti své matky. Během útěku přes hranice ji zastřelili nacisti. Samotná puberťačka se vydává na cestu za záchranou vlastního života a přitom potkává neznámého muže, který potřebuje její pomoc. Později se dozví, že patří k odboji a ve spolupráci s ním se přihlásí na elitní internátní školu pro dcery nacistických pohlavárů. Musí se skamarádit s dcerou vědce, který vyvíjí zatím nejničivější bombu na světě. Podaří se jí schovat své židovské kořeny a stát se pravou árijskou dívkou? Na knihách z druhé světové války se mi libí, že nabízejí tisíce alespoň trochu rozdílných příběhů, lidských osudů a pamětí. Samozřejmě, že velká část z nich stojí na podobných podkladech. Vyprávění z koncentračních táborů už tu máme opravdu nespočet a mnozí jsou již jimi přesyceni. Zejména v posledních letech se ovšem objevují i beletristické romány, které se jen částečně zakládají na pravdivých faktech, ale zároveň jim nechybí i trocha té epické fikce. Jedním z nich je i román Sirotek, bestie, špionka, který se hodně zaměřuje na pohled přímo do srdce německé říše. Čtenář má díky němu možnost trochu poznat mentalitu tehdejší mládeže ovlivněné nacistickou agitací. Jen těžko lze právě mladým lidem vyčítat nepřístojné chování stejně jako jejich rodičům a dalším dospělým. Jejich čerstvé mozky byly daleko více ovlivnitelné. Valná část z nich s tím jen těžko mohla bojovat a jít proti svým vychovatelům. Je to vidět i v tomto příběhu, kde se i hlavní hrdinka Sara (ač Židovka) mezi stejně starými dívkami musí snažit, aby někdy nesklouzla přímo mezi „bestie“. Moc a síla jsou prostě strašně lákavé, a když vám někdo bude stále dokola o něčem tvrdit, že je to pravda, nejspíše mu částečně uvěříte. Autorovi se podle mého názoru povedlo opravdu bravurně vykreslit tehdejší náladu přímo mezi samotnými Němci a ukázat příklad chování některých z nich.

Svým způsobem by se kniha dala nazvat špionážním thrillerem. Přeci jen její hlavní hrdinové pracují pro odboj a snaží se díky infiltraci mezi své nepřátele přerušit jeden z jejich nemilosrdných plánů. Zároveň ovšem byla i v nominaci na cenu Costa Book Award 2018 v kategorii dětských knih. To zní trochu jako paradox, ale část děje umístěná do dívčí internátní školy opravdu trochu působí jako vystřižená z komedií pro teenagery. Celé pozadí je ovšem daleko temnější. Během čtení si ovšem můžete všimnout i dalších silných a důležitých témat, které jsou nad rámec námětu druhé světové války. Dojde zde totiž i na šikanu, zneužívání dětí nebo fyzické tresty ve školách. Sám tvůrce se o nich zmiňuje v závěrečné poznámce, kde vás poměrně obšírně seznámí s inspirací a podněty z reálného života. Sirotek, bestie, špionka je velice poutavý román, ve kterém můžete sledovat napínavý příběh ze začátku druhé světové války. Na závěr samozřejmě přijde velké finále a dovysvětlení některých okolností. I když musím říct, že i přesto mi několik otázek zůstalo nezodpovězených. Dokážu si lehce představit, že by se tato kniha dala přenést na plátno. Tak uvidíme, třeba se toho jednou dočkáme.