Román pro mladé v atmosféře historické katastrofy

Černobylské dívky jsou vlastně historickým románem pro mladé čtenářky (i čtenáře). Nabízejí vážná témata sepsaná čtivým stylem přijatelným pro teenagery. Budete se vzdělávat i bavit zároveň.
Hlavními hrdinkami jsou dvě spolužačky Valentina Kaplanová a Oksana Savčenková, které se moc nemusejí. Žijí v městečku jménem Pripjať nedaleko černobylské jaderné elektrárny. Píše se rok 1986, takže asi většina z vás tuší, co se v nejbližší době stane. Reaktor v nedaleké elektrárně (kde mimochodem pracují oba otcové dívek) vybouchne a způsobí tak zcela neočekávatelnou katastrofu. Obě mladé slečny se musejí evakuovat a vypravit se na dlouhou cestu za Valentininou babičkou, která žije v Leningradu. Ale dokážou spolu vůbec vyjít? Na tento román můžete pohlížet ze dvou směrů. Je to román nabízejí pohled do atmosféry Sovětského svazu, která byla plná strachu z vládnoucích elit. Ocitáte se v době, kdy si téměř nikdo nemohl být jistý, jestli ho za něco nebude sledovat, případně věznit, komunistická moc. Svoboda slova neexistovala a navíc se ve společnosti projevoval silný antisemitismus. Jedna z dívek je židovkou a na vlastní kůži zažívá pohrdání její národností. Navíc přichází jedna z největších katastrof novodobých dějin – výbuch jaderné elektrárny Černobyl. Autorce se bravurně podařilo vykreslit pocity lidí krátce po zjištění, že se tato pohroma udála. Můžete sledovat jejich počáteční nadhled i následný strach o vlastní zdraví i zdraví jejich nejbližších. Další dějová linka se navíc odehrává během druhé světové války a její souvislost pochopíte až o něco později. Můžete v ní jít po stopách mladičké židovské holčičky, která musí utéct před přicházejícím nacistickým zlem. Obě zápletky tedy popisují únik nedospělých dívek, které se musejí vyrovnat s velkými ztrátami a pokusit se zachránit si svůj život. Vzhledem k jejich nízkému věku je jejich pohled na určité věci občas trochu naivní a celý text je uzpůsoben tomu, aby si ho mohli číst rovněž mladší čtenáři. Vedle historické formy je to tak zároveň tak trochu young adult dílo, ostatně vychází pod nakladatelství CooBoo, které se na tento žánr specializuje.

Napříč celou knihou najdete řadu poučných informací, napsaných však velice čtivou formou a spojených do emotivního příběhu. Jsou tu rozebírána vážná témata nejen dějinného charakteru, autorka se dotkla i týraní dětí a jeho vlivu na jejich vývoj i chování. Celkově působí celá kniha vlastně tak trochu depresivně, ale naštěstí v ní najdeme i několik pozitivnějších momentů. Poznáte, jak vypadá pravé přátelství a láska, dočkáte se šťastných shledání a nakonec i dobrého konce. Tvůrkyni se podařilo spojit poměrně náročná témata s těmi jednoduššími, zajímavým způsobem popsat historické okamžiky, ale i běžné lidské chvilky. Trochu jsem se bál toho, zejména s ohledem na věkovou kategorii, které by měl být celý tento román určen. jestli nebude vyprávění příliš složité. Naštěstí jsou Černobylské dívky opravdu čtivé a zvládnou ho i méně zkušení čtenáři. Nabízejí však řadu silných momentů, při kterých někteří citlivější lidé možná uroní pár slz. Život prostě někdy není procházka růžovým sadem. Celý příběh je inspirován skutečnými událostmi a zážitky autorčiny přítelkyně.