Karanténa

Karanténa
Oblíbený skotský autor detektivek Peter May se rozhodl vypustit do světa román, který napsal už před 15 lety. Tehdy nebyl prostor pro jeho vydání, ale do nynější doby skvěle zapadá. Nese název Karanténa.
Myslím si, že ještě dlouhou dobu se řada spisovatelů poveze na vlně Covidu 19 a můžeme se těšit na větší četnost různých postapokalyptických děl. Jedním z nich je i Karanténa, která se před mnoha lety nedočkala pochopení od vydavatele. Čtenář se ocitá v Londýně, epicentru světové pandemie ptačí chřipky. Hlavní město Anglie je zcela izolované, platí zákaz nočního vycházení a obchody či různé kulturní instituce jsou z velké části vyrabované. Na všechno dohlíží přísným okem vyzbrojená armáda, která nepustí nikoho ven ani dovnitř. Rozhodně to není příliš dobré místo na vyšetřování vraždy dítěte, jehož kosti byly nalezeny v tašce na staveništi. Inspektor Jack MacNeil se ovšem rozhodne najít vraha za každou cenu a popohnat ho ke spravedlnosti. Nebude to mít ovšem vůbec jednoduché. Klacky pod nohy mu hážou nadřízení, soukromý život i samotný virus, který tvrdě zasáhne do jeho života. Thriller Karanténa staví především na úžasně vykreslené atmosféře chřipkou prolezlého Londýna. Z popisů samotného města i jeho obyvatel úplně cítíte tu bezmoc a zoufalství, představujete si v hlavě vyrabované domy a postrašené lidi. Situace v příběhu není úplně stejná jako ta naše, ale podstatně horší. Zdejší chřipka má daleko větší úmrtnost a město je přeci jen už na pokraji zkázy. Zajímavě vyřešeno je i „zbavování“ se mrtvých, kterých je opravdu hodně. Chvílemi mi to skoro připomínalo stejnou činnost ve vyhlazovacích táborech za druhé světové války.

Detektivní zápletka potom silně staví na tomto depresivním prostředí a bez něho by vlastně byla poloviční. Jestli ji ovšem někdo výrazněji zachraňuje, rozhodně je to hlavní hrdina příběhu inspektor Jack MacNeil. Jedná se o hromotluka s dobrým srdcem, který tvrdě hají spravedlnost a při cestě za ní se nebojí překročit ani zákonné hranice. Podíváte se i do jeho soukromého života, ve kterém je sice prostor pro lásku, ale přijde i jedna velice bolestivá záležitost. Všechny události tohoto jedince ovšem utvářejí a dělají z něj velice zajímavého detektiva i člověka. Mezi ostatními postavami vynikne zejména na vozíček připoutaná Amy, která má za sebou nelehký život a vyhlídky na ten následující někdy rovněž nejsou úplně optimistické. Jedná se ovšem o velice silnou ženu, takže se s tím nějak popasuje. A potom je tu nejvýraznější záporák s přezdívkou Pinkie. Chladnokrevný zabiják, který si mě od začátku získal. Je to prostě takový ten šílený psychopat, který vás svým chováním maximálně zaujme. Navíc má trochu schizofrenní osobnost a může vás leckdy překvapit. Právě jeho se týká asi má největší výtka. Téměř na konci se mu totiž něco stane a následující děj působí dost absurdně. Většinou nekritizuji nereálné situace, protože to jsou prostě jen knihy, ale co je moc to je moc. Jestli jste už četli, určitě budete vědět, o čem mluvím. Závěr je jinak tak nějak klasickým vyvrcholením s velkým napětím, několika překvapeními a střetem policisty s hlavním padouchem. Celkově mě Karanténa bavila, ale na druhou stranu se nejedná o žádnou dokonalou knihu, na kterou bych ještě dlouho myslel po nocích. Největšími klady jsou především opravdu působivá pandemická atmosféra a za mne určitě i postava Jacka MacNeila, který mě fakt bavil. Pochvalu si na závěr zaslouží i nakladatelství Host za skvělé zpracování fyzické knihy. Obálka je super a celkové provedení na mě působí takřka luxusně. Rozhodně svým vzhledem ozdobí nejednu knihovničku.