Myslím si, že ještě dlouhou dobu se řada spisovatelů poveze na vlně Covidu 19 a můžeme se těšit na větší četnost různých postapokalyptických děl. Jedním z nich je i Karanténa, která se před mnoha lety nedočkala pochopení od vydavatele.

Čtenář se ocitá v Londýně, epicentru světové pandemie ptačí chřipky. Hlavní město Anglie je zcela izolované, platí zákaz nočního vycházení a obchody či různé kulturní instituce jsou z velké části vyrabované. Na všechno dohlíží přísným okem vyzbrojená armáda, která nepustí nikoho ven ani dovnitř. Rozhodně to není příliš dobré místo na vyšetřování vraždy dítěte, jehož kosti byly nalezeny v tašce na staveništi. Inspektor Jack MacNeil se ovšem rozhodne najít vraha za každou cenu a popohnat ho ke spravedlnosti. Nebude to mít ovšem vůbec jednoduché. Klacky pod nohy mu hážou nadřízení, soukromý život i samotný virus, který tvrdě zasáhne do jeho života.

Thriller Karanténa staví především na úžasně vykreslené atmosféře chřipkou prolezlého Londýna. Z popisů samotného města i jeho obyvatel úplně cítíte tu bezmoc a zoufalství, představujete si v hlavě vyrabované domy a postrašené lidi. Situace v příběhu není úplně stejná jako ta naše, ale podstatně horší. Zdejší chřipka má daleko větší úmrtnost a město je přeci jen už na pokraji zkázy. Zajímavě vyřešeno je i „zbavování“ se mrtvých, kterých je opravdu hodně. Chvílemi mi to skoro připomínalo stejnou činnost ve vyhlazovacích táborech za druhé světové války.

Detektivní zápletka potom silně staví na tomto depresivním prostředí a bez něho by vlastně byla poloviční. Jestli ji ovšem někdo výrazněji zachraňuje, rozhodně je to hlavní hrdina příběhu inspektor Jack MacNeil. Jedná se o hromotluka s dobrým srdcem, který tvrdě hají spravedlnost a při cestě za ní se nebojí překročit ani zákonné hranice. Podíváte se i do jeho soukromého života, ve kterém je sice prostor pro lásku, ale přijde i jedna velice bolestivá záležitost. Všechny události tohoto jedince ovšem utvářejí a dělají z něj velice zajímavého detektiva i člověka.

Mezi ostatními postavami vynikne zejména na vozíček připoutaná Amy, která má za sebou nelehký život a vyhlídky na ten následující někdy rovněž nejsou úplně optimistické. Jedná se ovšem o velice silnou ženu, takže se s tím nějak popasuje. A potom je tu nejvýraznější záporák s přezdívkou Pinkie. Chladnokrevný zabiják, který si mě od začátku získal. Je to prostě takový ten šílený psychopat, který vás svým chováním maximálně zaujme. Navíc má trochu schizofrenní osobnost a může vás leckdy překvapit.

Právě jeho se týká asi má největší výtka. Téměř na konci se mu totiž něco stane a následující děj působí dost absurdně. Většinou nekritizuji nereálné situace, protože to jsou prostě jen knihy, ale co je moc to je moc. Jestli jste už četli, určitě budete vědět, o čem mluvím.

Závěr je jinak tak nějak klasickým vyvrcholením s velkým napětím, několika překvapeními a střetem policisty s hlavním padouchem. Celkově mě Karanténa bavila, ale na druhou stranu se nejedná o žádnou dokonalou knihu, na kterou bych ještě dlouho myslel po nocích. Největšími klady jsou především opravdu působivá pandemická atmosféra a za mne určitě i postava Jacka MacNeila, který mě fakt bavil.

Pochvalu si na závěr zaslouží i nakladatelství Host za skvělé zpracování fyzické knihy. Obálka je super a celkové provedení na mě působí takřka luxusně. Rozhodně svým vzhledem ozdobí nejednu knihovničku.