Jaký bude rok ve školce?

Jaký bude rok ve školce?
Zdá se mi, že nabídka „hledacích knih“ je u nás oproti zahraničí zoufale malá. Zatímco u našich západních sousedů se police v knihkupectvích při každé větší příležitosti - jedno jestli jde o Velikonoce nebo fotbalové mistrovství - naplní „hledačkami“ nejrůznějších formátů (ano, narážím na malé levné sešitkové Pixi knížky, jsem jejich nadšenou fanynkou), v Čechách má každé dítě v knihovničce alespoň jednu knihu ze série Jaro, Léto, Podzim, Zima a Noc od německé ilustrátorky Rotraut Susanne Bernerové. Ty jsou sice krásné, ale já jsem příznivcem diverzity, a tak vydavatelský počin nakladatelství Host v této oblasti velmi chválím.
Pokud netušíte, co se pod pojmem „hledací kniha“ skrývá, nezoufejte. Taky jsem donedávna byla tímto druhem literatury zcela nepolíbená. Jedná se o knihy, ve kterých nenajdete žádný text, ale velké tematické ilustrace. K nim si můžete společně se svými ratolestmi vymýšlet příběhy, popisovat postavy a situace nebo si prostě jen prohlížet a ukazovat obrázky. Kniha Rok ve školce polského ilustrátora Przemyslawa Liputa je přesně taková. Hned na první dvoustraně tohoto celkem dvaceti osmistránkového leporela se seznámíte s „hlavními postavami a jejich životním příběhem“. No dobrá, s dětmi ze Sluneční školky, personálem a zvířecími kamarády. Paní učitelka se jmenuje Květa, údržbář pan Janda má psa Alíka, do školy chodí dvojčata Kristinka a Andulka, Dominik, který je na vozíku a touží se stát hercem, Nina tmavé pleti s kudrnatými vlasy. Bětka, ta si ráda hraje s Lukášem, který má rád fotbal. Tomáš je odborníkem na dinosaury. A nesmíme zapomenout na kočku Micku, která se na každé stránce někde schovává. Dokážete ji všude najít? Pro mě to byl někdy docela těžký úkol. Děj této knihy je velmi jednoduchý. Každá dvoustrana představuje jeden měsíc, a každý měsíc se ve školce něco děje. Děti se fotí, slaví Halloween nebo Vánoce, mají maškarní, besídku nebo si prostě jen hrají, ať už uvnitř ve školce nebo na školkovské zahradě. Činností, kterým se děti věnují, je na každém obrázku velmi mnoho. Až to může působit trochu neuspořádaně. Mimo scén ze školky najdete uprostřed leporela také dvoustránku s bludištěm. To představuje silnice ve městě, po kterých se pan Janda s Alíkem musí do školky dostat. Není to ale vůbec jednoduché, protože v cestě stojí kolony a uzavírky. Nepřipomíná vám to vaše město? Rok ve školce patří do polské série Rok w.... Ta má aktuálně šest titulů, každý je dílem jiného ilustrátora. U nás zatím vyšla kniha Rok v lese, která slavila extrémní úspěch, je jednou z nejprodávanějších dětských knih a její autorkou je Emilie Dziubak. V tomto roce nakladatelství Host chystá ještě vydání Roku na venkově. Pak už budou chybět jen Rok ve městě, Rok v čarovné říši a Rok na trhu. Ilustrace Przemyslawa Liputa, který na univerzitě v Krakově vyučuje animovaný film, jsou velmi zdařilé. Nabízí dětem mnoho podnětů z běžného života, které pomohou rozvinout jejich fantazii a slovní zásobu. Někdy je jich na obrázku ale až příliš, takže obrázek působí trochu zmateně. Specifikem knihy je, že se věnuje čistě jednomu tématu – životu ve školce během roku, a tak leporelo spíše není určeno pro menší batolata (narozdíl od knih Rotraut Susanne Bernerové nebo Roku v lese). Doporučuji jej zakoupit dětem, které se v blízké době do školky chystají (bude je motivovat) nebo dětem, které již mají s docházkou do školky nějaké zkušenosti.