1. Voňavý inspirovat – Tak trochu jiná kuchařka: Kačka Tichá
    I když vás možná, stejně jako mě, minuly všechny televizní pořady, ve kterých autorka téhle kuchařky předvádí své tipy a triky (Snídaně s Novou, Master Chef), s touhle knihou se doporučuji někde potkat. Její recepty jsou skutečně tak trochu jiné. Přestože nemá žádný vyhraněný styl a tvrdí, že každý se svým životem musí projíst sám. Neexistuje žádná univerzální paleo nebo raw rada, po které budete zdravější, krásnější a plní energie. Nemusíte jíst dva měsíce ananas nebo vývar, pokud chcete být hubenější. Kačka Tichá vás svými recepty inspiruje k omezení cukrů, tuků a mouky zcela přirozeně. Její recepty jsou lehké, svěží, voňavé. Top je hlavně oddíl pečení a hlavně fakt, že zdravé jídlo je někdy uvařeno rychleji a jednodušeji než jeho klasický originál.

  2. Chlebíčky a další recepty z bistra Sisters – Hanka Michopulu
    Znáte řepný chlebíček? Dokud jsem se jednoho horkého dne neocitla shodou okolností v Praze před bistrem Sisters a neochutnala ho, neměla jsem páru, že jde o nějakou legendární věc. A ani jsem netušila, co je bistro Sisters. Pokud jste na tom stejně, přečtěte si příběh bistra, které se rozhodlo dát české klasice zdravý a lehký a hlavně kvalitní kabát. V téhle kuchařce najdete výběr těch chlebíčků, které se v bistru nejvíce prodávají, třeba hermelínový nebo roastbeafový, ale i varianty pro děti nebo vegetariány. Nejen, že budete mít „fresh“ inspiraci na rodinné oslavy, ale i rychlé jídlo na piknik s dětmi uprostřed obýváku, když se budete chtít rozptýlit od podzimních plískanic.

  3. Zmrzliny (Apetit osobnosti) – Kateřina Kočičková
    Víte co mám na dospělosti nejraději? Že si můžu v cukrárně koupit zároveň pohár, zákusek i kyselé žížalky. A jíst zmrzlinu i jindy než v létě (já vím, že tehdy chutná prostě nejlíp). S touto kuchařkou si ale rázem navodíte atmosféru pláže nebo středomořské promenády i ve vaší kuchyni. Naučíte se totiž vyrábět úžasnou smetanovou zmrzlinu, osvěžující sorbet i křupavý kornoutek. V knize je přes 90 receptů a všechny je shromáždila Kateřina Kočičková, šéfredaktorka Apetitu, pro niž je zmrzlina vášní a doma ji vyrábí už jedenáct let. Miluje ji samozřejmě odjakživa. Tahle kuchařka má jen jednu vadu – pošlete mi ji prosím domů i s autorkou, ať mi zmrzlinu rovnou připraví a naservíruje. Děkuji!

  4. Kuchařka pro lenochy – Cornelia Trischberger
    Jsou některé věci, které byste si z léta možná připomínat nemuseli, že? „Maňana“. Ano, i u mně se zákeřná a nevyléčitelná lenora v létě zhoršuje. Tahle kuchařka je ale docela praktická po celý rok. Někdy totiž nemáte chuť stát u sporáku a zdlouhavě vyvářet, i když venku padají trakaře a žádné slunce vás nerozptyluje a neláká ven. A tehdy po ní sáhněte. Naučí vás optimálně nakupovat, kombinovat, rychle připravit a pochutnat si. Nákupní seznam v knize je příjemný bonus a menu pro lenochy se možná nejdřív zasmějete, ale pak jej rychle a s chutí uvaříte. Není to kuchařka na každý den, suroviny jsou občas trochu prefabrikované, ale kdos vždy zdravě a zeleninově živený, hoď kamenem.

  5. Oheň a dým – Michal Hugo Hromas
    Taky jste někdy jako dítě opékali v zimě s kamarády špekáčky v krbu na chatě? Opékání a grilování nepatří jen k létu (i když tehdy chutná nejlépe), to je společenská událost! A navíc, soudě dle epidemiologické situace, sedět s přáteli na vzduchu místo v uzavřených prostorách bude i na podzim a v zimě „in“. Michal Hugo Hromas je český mistr světového trendu vaření na venkovním ohni, takže osoba nejvíc povolaná k tomu, aby vás zasvětil do tajů přípravy jídla na roštu, v kotlíku nebo tažínu. Na své si v jeho knize nepřijdou jen milovníci pořádné flákoty masa, ale i zeleniny nebo dezertů. Kuchařka je dobře graficky zpracovaná, dobře se v ní čte a je poučná i zábavná. S ohněm by si ale měli zahrávat spíš zkušenější kuchaři.

  6. Krizová kuchařka ze Svatojánu
    Když jsem tak u té epidemiologické situace. Tak to je opět věc, kterou si s létem spojovat nechcete. Ani s podzimem, zimou a jarem, ale co už. Být připravený, flexibilní a soběstačný se hodí, ať už vás současná situace už postihla či zatím ještě ušetřila. Eva Francová, zkušená kuchařka ze Svatojánu, která k udržitelnosti, souladu s přírodou a zdravé stravě tíhla už ve svých předchozích kuchařských knihách, vás nyní naučí, jak vařit z omezených zdrojů. Na čem ušetřit, jak se chytře a (téměř) bezbolestně uskromnit, jaké zásoby si udělat a jak se z toho nezbláznit. Plus se naučíte vyrábět drogérii, kosmetiku a léčivé přípravky z bylin.

  7. Jižanská kuchařka
    Co je víc letní než výprava na jih? Marsha Kocábová vás ale nevezme na ten evropský, který si většina z nás s prázdninami spojuje, ale na svou rodnou hroudu. Nebude vás přitom přesvědčovat, že je zkušenou šéfkuchařkou nebo erudovaným nutričním guru. Představí vám recepty svého dětství zasazené do české reality a bude se snažit zbavit vás předsudku o tom, že Američanky jídlo pouze ohřívají v mikrovlnce. Kromě receptů najdete v knize i trochu osobních zážitků a zkušeností. Nebojte, i když by Marsha z fleku mohla napsat skandální román, tomu se vyhýbá, takže osobní poznámky se týkají jídla a zážitků s ním spojených, skandálů a milostných avantýr se nedočkáte. Tahle kuchařka je povedená, milá a ozvláštní váš jídelníček neobvyklými, ale snadno připravitelnými pokrmy.

  8. Jak jíme zdravě v létě

          

I když vám těmito svými tipy chci připomínat léto, tuhle kuchařku bych vám doporučila rovnou zakoupit s jejím dalším dílem Jak jíme zdravě na podzim. I když vám obě možná na první pohled přijdou graficky minimalistické a ne zrovna lákavé k listování a inspiraci (ano, i já už jsem viděla hromadu lákavějších fotek zdravého jídla než tu „hnědou palačinku“ na přebalu této kuchařky), hodnota těchto knih je v psaném textu. Tým „Fitreceptů“ si totiž ke spolupráci přizval Biochemičku. Tuto přezdívku přidělil Michaele Bebové, výživové poradkyni, která se bude snažit naučit vás o jídle přemýšlet. Skvělé jsou srovnávací tabulky kupovaných a doma připravených jídel. Baví mě také chyby a omyly, kterých se při vaření doma dopouštíme. A co to připomenutí prázdnin? Skvěle se na to hodí bylinková pesta nebo domácí nanuky, kterými si život osladíte, ale zdravě a s mírou.