Svět podle Roslingových

Svět podle Roslingových
Kniha, která je prý pro pochopení světa tak důležitá, že ji Bill Gates daroval všem americkým absolventům vysokých škol v roce 2018. Na světových i českých webech s recenzemi knih má skvělá hodnocení. A mně přidělala vrásky na čele. Přemítala jsem, jestli nechápu svět, byla zklamaná, že multimilionář ze mne asi nebude, když s Billem Gatesem nemám společný ani vkus na knihy, a nemohla se dobrat jejího konce.
Faktomluva. Deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět a proč jsou věci lepší než vypadají – dílo rodiny Roslingových – začíná neobvykle. Její hlavní autor, Hans Rosling, vám zadá kvíz s dvanácti otázkami, který dával svým vysokoškolským studentům, a v němž většina pohoří. A na dalších více než tři sta stranách vám poté vysvětlí, proč tomu tak je. Otázku po otázce. K tomu, aby čtenář vysvětlované skutečnosti lépe pochopil, jsou v každé kapitole k dispozici grafy a obrázky a na internetových stránkách pak výborné interaktivní bublinové grafy. Pro nadšence. Otázky, které hlavní z autorů v knize čtenářům pokládá, se týkají celosvětových problémů: jestli na světě ubývá nebo přibývá chudoby, jaká je průměrná délka života, jak se mění novorozenecká úmrtnost (a proč je tento ukazatel tak zajímavý), ale i jak násilný je svět „tam venku“. Vychází totiž z předpokladu, že jsme systematicky zavalováni špatnými odpověďmi, které jsou negativní, zkreslené, klameme jimi sami sebe a upadáme pak do zbytečné deprese. Protože to, že některé věci nejsou na první pohled dobré a pozitivní, nemusí být vždy katastrofa. To totiž vůbec neznamená, že se nezlepšují. Faktomluva není „čtení k nedělní kávičce a dortíku“. I když je napsaná poměrně čtivě a srozumitelně, se spoustou příkladů a příběhů. Na její čtení musíte mít nejen čas, ale hlavně chuť a to správné rozpoložení. A podle mne i správné vzdělání, sociální postavení a čtenářskou gramotnost. Poslední jmenovanou proto, že samotnému kvízu předchází stránka úvodu, která může k leckteré správné odpovědi nenápadně navést. Pokud máte humanitně zaměřené vzdělání, také při jejich zodpovídání pravděpodobně nebudete patřit k horšímu průměru. A možná vám přijdou až banální a celé povídání Hanse Roslinga vlastně známé. Hans Rosling byl lékař a pokud je mi známo, Bill Gates také není expert v humanitních oborech, je tedy možné, že svět vnímají trochu jinak. Jestli jste ale iniciativní teenager, pak je tahle kniha naprosté MUST. Se zásady práce s fakty, které se čtenáře snaží naučit, totiž zazáříte i při svém vlastním vzdělávání. Spoluautory knihy jsou i syn Hanse Roslinga Ola Rosling a snacha Anna Roslingová Rönnlundová. A to nejen proto, že jsou autory skvělých bublinových grafů, které dokonce odkoupil Google, ale bohužel i proto, že Hans Rosling začal knihu psát poté, co se dozvěděl strašnou diagnózu nevyléčitelné rakoviny slinivky a musel zrušit věškerá svá vystoupení a přednášky. Kniha je dostupná i v audio verzi. Já osobně nejsem fanouškem audioknih a podcastů, ale i audioverze má velmi dobrá hodnocení. I když je pochopitelně ochuzena o vizuální stránku (grafy, obrázky), které je pro vysvětlování jevů určitě také důležitá. Faktomluva má za cíl změnit vaše hodnocení světa a naučit vás správně reagovat na budoucí výzvy. Já si myslím, že faktickému myšlení vás sama o sobě nenaučí. Vysvětlí vám, že je nutné o věcech více přemýšlet a bezhlavě nepřejímat myšlenky jiných, číst v grafech, používat statistiky. Snad i používat více myšlenkových nástrojů a postupovat spíše po malých krůčcích než očekávat skokové změny. A to si z ní odnesete, ať už se jí do konce prokoušete nebo ne, ať už ji přečtete jedním dechem nebo ji „několikrát začnete“. A když budete mít smůlu jako já, tak ve vás vyvolá otázku: bude ze mne někdy multimilionář, když neuvažuji jako Bill Gates a tato kniha mi pro dospělého vzdělaného člověka nepřijde zásadní?