Recenze: Zvláštní příběh rodiny F

Recenze: Zvláštní příběh rodiny F
Román, který není z obyčejného lidského života, ale každý čtenář si v něm najde své. Tak by se dal charakterizovat první román Kevina Wilsona, který se ve své prvotině zaměřil pohled na umění. Co je umění a co není? O tom ať si každý čtenář rozhodne sám. Zvláštní příběh rodiny F mu to snadno umožní. Autor článku: Lukáš Zelený
Mladý americký spisovatel Kevin Wilson debutoval v roce 2009, kdy mu vyšla sbírka povídek nazvaná Prokopat se do středu Země. Povídky natolik zaujaly, že dokonce získaly ocenění Asociace amerických knihovníků. O dva roky později vydal Wilson svůj první román, který nazval Zvláštní příběh rodiny F. V České republice došlo k vydání tohoto díla až o čtyři roky později. Mezitím se Wilson díky svému románu stihl v Americe zařadit mezi nejtalentovanější spisovatele. Kniha se okamžitě stala bestsellerem a mnoho amerických magazínů ji zařadilo mezi deset nejzajímavějších beletristických knih roku. Pozornost vzbudil Wilson i mezi svými kolegy. Ann Patchettová, autorka Země divů, dokonce o románu napsala: „Tak jako u všeho, co kdy K. Wilson napíše, můžu říct, že jsem v životě nic podobného nečetla. Pokud to chceme popsat jedním slovem, nejlepší bude: geniální.“ V současnosti se připravuje i filmová adaptace. Zvláštní příběh rodiny F

Co je umění a co není?

Zvláštní příběh rodiny F je opravdu zvláštní. Otec Caleb Fang obdivuje svého profesora na univerzitě a touží být jako on. Do svých plánů zatáhne i mladou Catherine, která se později stává jeho ženou a matkou dvou dětí. Annie a Bustera. To vše se čtenář dozvídá v průběhu, jelikož Wilson celý příběh vypráví ve dvou časových rovinách. Té současné, v níž se střídavě zaměřuje na Annie a Bustera, a retrospektivní, v níž popisuje různé happeningy a performance jejich rodičů. Caleb neuznává klasické umění ať již ve formě malířství, sochařství, nebo čehokoliv co je prezentováno ve statické formě. Jeho umění musí být živé a nepředvídatelné. Musí působit na lidi v daný okamžik a je pouze na nich, jak se s tím vyrovnají.
„Přítomným dříve či později došlo, že se stalo něco neskutečného, změna je nevratná, pocit bezpečí je v tahu a je na každém, jak se s tím vyrovná.“

Umělecká rodina

Jeho žena Camille se s tímto názorem ztotožní, ačkoliv v mládí tíhla spíše k malířství. Od narození Annie se rodiče rozhodnou, že i jejich děti budou součástí happeningů. Když se narodí Buster, čeká jej stejný osud. Děti si tak nemohou zvolit obyčejný život, jako jejich vrstevníci. Musí žít život, který jim rodiče připraví. To však není nic lehkého, a tak postupně dochází k mnoha neshodám, které končí odchodem dětí z domova. Jsou však již ve věku, kdy jsou připraveni se o sebe postarat, ale následně se Annie i Bustera potká něco, s čím nepočítali, a tak se rozhodnou vrátit domů. Zde je však čeká překvapení. Rodiče chystají své největší představení… Zvláštní příběh rodiny F Krátkými kapitolami Wilson nedovolí čtenáři vzdálit se od příběhu. Neustále se objevují nová představení rodičů, v nichž Fangovi snaží zaskočit společnost. Ať jsou to jejich rodiče, kteří si to kladou za svůj životní cíl, či jejich děti, které jsou do těchto situací dotlačeni okolním životem. Vše se však stále točí okolo umění. Co vůbec je to umění? Každý má svůj názor, někdo o něm je schopný diskutovat a poupravit ho.
„Když milujete umění, stojí za to veškeré neštěstí a bolest.“
Caleb však má svoji pravdu, kterou nikdo nemůže vyvrátit. „Copak to bude umění, když ti teď dám pěstí?“ I tato otázka se v díle objeví. Nakonec však poznáte, že i názor pana Fanga není až tak špatný, protože umění je celým jeho životem a miluje jej více než cokoliv jiného. „Když milujete umění, stojí za to veškeré neštěstí a bolest.“   Autor článku: Lukáš Zelený
Milovnice příběhů a literatury, studentka marketingu a ta, co má na starost, aby se vám líbil tento magazín.