Lovestory, kde ji nečekáte

Lovestory, kde ji nečekáte
Pozor, pozor, pozor! Jestli právě berete do ruky román Petera Maye Ochráním tě a těšíte se na strhující thriller, tak jej honem rychle zase odložte. Bez jakéhokoli varování na obálce nám totiž autor předkládá jiný příběh, než je u něj zvykem. Lovestory s detektivní zápletkou.
Tváří se, jako by navazoval na skvělou sérii příběhů z ostrova Lewis. Je přiměřeně tlusťoučký (408 stran rozdělených do 40 kapitol) s minimalistickou obálkou, která láká na nespoutanou krásu ostrova Lewis. Maskuje se zkrátka dobře, milostný příběh jeden. A to i v prologu a prvních kapitolách. Kde sice dojde k poněkud bizardnímu milostnému trojúhelníku a výbuchu, to vás však ještě nechá „jet na thrillerové vlně“. Přece se neprozradí hned. Manželé Niamh a Ruairidh Macfarlaneovi (no jo, i když je na začátku knihy slovníček, myslím, že jeho jméno jsem nepřečetla ani jednou správně) vlastní malou textilní továrnu, v které vyrábí luxusní látku Ranish Tweed. Díky poctivé práci a velké dávce štěstí se jim daří dodávat světoznámým módním návrhářům, a tak se z rodných Hebrid dostanou i na služební cestu do města módy. Kde se Niamh dozví nejen to, že její muž má poměr s jednou z návrhářek, ale může jej téměř v zápětí začít oplakávat. Někdo totiž vyhodí auto, ve kterém cestuje, do povětří. Niamh, která se v dalších částech příběhu vrací domů a postupně si v hlavě promítá celý svůj život s milovaným manželem (kterého zná od raných dětských let, takže „materiálu“ na vzpomínání a hodnocení života je opravdu dost), však není jedinou ženskou postavou tohoto románu. Francouzská vyšetřovatelka Sylvie Braqueová sice nezná historii každého, kdo na ostrově žije (narozdíl od Niamh), ale zato se vydává na ostrov Lewis využít všechny možnosti policejní techniky k tomu, aby chytila vraha.

Peter May je zavedeným autorem – česky již vyšlo šest románů ze série Čínské thrillery, trilogie z Ostrova Lewis, několik románů ze série Akta Enzo i samostatné příběhy Ostrov Entry (ten se mi moc líbil) nebo Útěk. Co je vás ale asi překvapí je fakt, že nakladatelství Host v druhé polovině června chystá vydání jeho románu, který napsal už před patnácti lety, ale který je hrozivě aktuální: Karanténa (v originále Lockdown). K jeho obsahu? Snad jen to, že Peter May naštěstí není žádná Sybilla a současný koronavirus není tak smrtící jako jeho knižní předloha, ale je skvělý spisovatel se schopností představit si výjimečné situace neobvykle realisticky.

Ostrov Lewis skýtá autorovi nečekané spisovatelské možnosti – téměř nikdo jej pořádně nezná. Stále na něm žije skupina obyvatel se zajímavými zvyky. Jeho historie, atmosféra a životy lidí jsou čtenářsky atraktivní samy o sobě, skoro by žádné vraždy ani nebylo potřeba. Jejím přidáním se příběh stává ještě zajímavější. Izolace obyvatel (jak praví klasik, Bůh je vysoko a pevnina daleko) představuje dokonale tajemné prostředí, ve kterém se lehce může ledacos přihodit. Pokud to u vás, stejně jako u mne, zatím vypadá, že s válením a vyhříváním na pláži s dobrou lovestory to bude letos o dost slabší než v uplynulých letech, román Petera Maye Ochráním tě se díky deštivé a ponuré atmosféře ostrova Lewis ideálně hodí ke čtení na louce pod lesem nebo u krbu na chalupě a může tak být skvělou alternativou k navození té pravé prázdninové pohody. Je to inteligentní milostný příběh s detektivní zápletkou a skvěle popsanou atmosférou ponurého, deštivého, přesto pro mnohé z nás turisticky velmi atraktivního ostrova. A co vlastně chtít od takové lovestory pro dospělé víc?