Výuka kouzel se vrací v řekách Londýna

Výuka kouzel se vrací v řekách Londýna
Stýskalo se vám po výuce čar a kouzel, zbloudilých duších a starém dobrém anglickém humoru? Vytáhněte hůlky, oprašte pergameny a brky a procvičte si zapomenutá zaříkávadla… Angličtí čarodějové nevymřeli! Jsou zpět, v plné síle, navíc oděni do uniforem metropolitní policie města Londýn.
Jmenuje se Peter Grant. Je to strážník, který chce být kriminalistou, ale pro dopadení pachatele mu chybí potřebná důslednost. Za to je velice všímavý, má dobrou paměť a všechno ho zajímá. Když se mu vyzpovídá duch, jediný svědek podivné vraždy, ukáže se, že to bude ten nejvhodnější mix vlastností, který Peter potřebuje, aby se stal policistou-čarodějem. Výuka u inspektora Nightingalea může začít. Přeci jen bude dopadat zlosyny a střežit královnin mír, jen metody budou o něco více neortodoxní, než mohl kdy doufat. Knihu Řeky Londýna napsal Ben Aaronovitch jako úvodní díl série s Peterem Grantem a inspektorem Nightingalem v hlavních rolích. Důležitou úlohu v ní hrají vedle nadpřirozených bytostí a zapomenutých okultních rituálů také vztahy, a to jak rodinné, tak milostné. Peter, který neobyčejné události a postavy kolem sebe komentuje s nadhledem a suchým humorem, tak bude muset rozmotat nejedno zašmodrchané klubko tajemství a starých křivd. Londýnské řeky jsou totiž živější, než by se mohlo zdát. A mnoho pamatují. IMG_6148

Řeky Londýna se nevyhnou srovnání

Ben Aaronovitch to má s Řekami Londýna setsakra těžké. Kvůli postavě britského čarodějnického učně se musí chtě nechtě připravit na srovnávání s potterovským fenoménem – kultem, který bez přehánění naučil celou generaci dětí číst. I ta reklamní žánrová nálepka „městská fantasy“ prokazuje románu službu spíše medvědí. Kdo by kvůli ní očekával propracované vztahy mezi dvěma světy koexistujícími vedle sebe, něco jako gaimanovské Nikdykde, bude Řekami Londýna zklamán. Soudě dle velkého množství pop-kulturních narážek si je Aaronovitch intertextovostí svého díla velice dobře vědom. Při četbě je však třeba odhlédnout od toho, co už napsáno bylo, a uvědomit si, co nás teprve čeká. Stojíme na začátku celé série. Právě jsme nahlédli za práh rozmanitého fikčního světa, který autor začal pro své čtenáře vytvářet. Pravda, kdyby k tomu zvolil svižnější tempo, méně komplikovanou zápletku a živější jazyk, byla by jeho cesta k literárnímu mainstreamu a jistému bestselleru o poznání snazší. Nic takového ale zřejmě nechtěl, Aaronovitch se na ploše celého románu držel své vize a svého stylu. V tomto ohledu je kniha velmi koherentní – žádný pozvolný začátek ani uspěchaný konec. Název románu tak zcela odpovídá jeho tempu. Je plynulý stejně jako proud londýnské řeky. IMG_6156

Bude druhý díl – Měsíc nad Soho

Pokud vám vyhovuje poklidný čtenářský zážitek, při němž se nebudete ani válet smíchy, ani třást strachy o život hlavního hrdiny, zato se po celou dobu nezbavíte lehkého úsměvu vyvolaného všudypřítomným suchým humorem, jsou Řeky Londýna knihou pro vás. V Dobrých knihách si navíc už teď můžete za výhodnou cenu předobjednat druhý díl série – Měsíc nad Soho. Kdoví, třeba se v něm dozvíme něco bližšího o původu Petera Granta a o minulosti inspektora Nightingala, což jsou oblasti prvním dílem zatím pouze naťuknuté. U Aaronovitche si jeden není nikdy ničím jistý. A jistá zvědavost nás po Řekách Londýna určitě neopoustí.
Pocházím z máchovských Litoměřic; bydlím v nedalekých Lovosicích proslavených přízračnou září noční chemičky. Vystudoval jsem pražskou bohemistiku a ve studiu literatury a komunikace pokračuju v Brně. Baví mě číst knížky i knížky o knížkách. O tom, co si přečtu nebo zhlédnu, rád diskutuju. Nejradši mám mysteriózní žánr – záhady a napětí… to je moje. Svou kreativitu rozděluju mezi psaní povídek a skládání písniček pro skupinu Šavlozubý ponožky. Rád kouřím vodní dýmky a s přítelkyní vedeme blog o čajovnách ČajovnaMy. Miluju hlasité rockové koncerty i tiché výpravy do lesů.