Vzdělávací komiks vycházel původně v letech 2014-2018 v časopise Čtyřlístek. Kniha obsahuje celkem devět navazujících příběhů, z nichž sedm je oproti původnímu vydání přepracováno a rozšířeno, dva jsou úplně nové.

Hlavní hrdinky dětského komiksu vám však možná budou známé, i když Čtyřlístek nečtete. V nakladatelství Albatros totiž již vyšla jedna kniha jejich dobrodružství Kdo bydlí ve starém dubu. V této knize se dozvíme, jak se dvě hubaté kamarádky seznámily, takže její znalost nepodceňujte, i když k plnohodnotné četbě o výletu do hlavního města rozhodně není potřeba. Je také možné, že tuto historii už znáte z časopisu Sluníčko nebo Země pohádek, protože právě v nich započalo vydávání příběhů Veverky a Myšky.

Kniha Veverka a Myška v Praze je vlastně průvodce krásami hlavního města. Veverka a Myška se do něj vydaly za babičkou, a ta jim zakoupila poznávací výlety na křídlech pana Havrana a jeho cestovní kanceláře Havran Tour. Jak lépe poznat architektonické skvosty než z oblak? Pan Havran obletí s kamarádkami všechny významné památky. Navíc je skvělý vypravěč, zná nejen historii, ale umí zábavně vyprávět i pražské legendy (se studem ve tvářích se vám potupně přiznám, že legendu o Bruncvíkovi jsem si pamatovala opravdu velmi špatně – no spíš vůbec – díky pane Havrane za připomenutí). Bere malé cestovatelky na atraktivní místa jako je třeba alchymistická nebo sochařská dílna, takže mohou na vlastní kožíšky zažít, jak lidé pracovali a žili. V Praze samozřejmě žije řada dalších drobných zvířátek, která neváhají doplnit vyprávění pana Havrana a dodat mu tak na další atraktivitě.

Popisovaná kniha je vzdělávací komiks, takže nečekejte pouze „bubliny“ přímé řeči zvířátek, ale i historické reálie a popisy vypsané všude v okolí obrázku. Nejsou dlouhé, ale překvapivě podrobné a já věřím, že právě pestrost komiksového čtení usnadní malým školákům jejich čtenářský boj s knihou a zatraktivní nezáživné dějepisné téma.

Autorkou příběhu je zkušená ilustrátorka Jarmila Marešová. Ta má na svém kontě řadu dětských ilustrací. Kromě veverek a myšek maluje i rozkvetlé louky (Ráno v trávě) nebo dětské příběhy (Emilovy skopičiny, Madynka).

Zatímco já jsem knihu očekávala s velkou chutí do čtení, setkala jsem se ve svém okolí i s předsudky: „Komiksový průvodce Prahou? To bude něco pro znuděné pražské biomatky!“ Já ale radím takto vůbec nesmýšlet. Hloupý předsudek! Veverka a Myška v Praze je zdařilé dílo – komiksová forma děti přitáhne a zjednodušeně vysvětlí náročná historická témata. Ilustrace jsou příjemné, zvířecí kamarádky dostatečně roztomilé. Prahu ke čtení knížky děti znát nepotřebují (myslím, že dokonce děti v ní nežijící ocení dílo mnohem více), ale doporučuji ji po přečtení navštívit. Možná budete překvapeni, co se od vlastních dětí dozvíte.