Rez a záře hvězd

Rez a záře hvězd
Příběh, který v roce 1948 šokoval celou Ameriku. Příběh, kterým se nechal inspirovat spisovatel Nabokov ve svém románu Lolita. Příběh, který je šokující a velmi, velmi smutný.
Když v roce 1948 narazí Sally v obchodě na Franka, netuší, jak drasticky se jí změní život. Její touha po kamarádkách ji přivede ke krádeži malého sešitu, které je svědkem muž, vydávající se za agenta FBI. Slíbí Sally, že ji ochrání před vězením, ale musí s ním odjet. Sally, naivní, nezkušená a samotářská, okamžitě na nabídku kývne, neuvědomujíc si přicházející zlo. Je s podivem, že Sallyina maminka ji bez problému pustí, domnívajíc se, že jde o otce její spolužačky. Sally začíná dvouleté období plné psychického i fyzického týrání. To, co následuje, je noční můra. Sally přestává Frankovi věřit a ve chvíli, kdy se jí dotkne jako ženy, je jí jasné, že má co dělat se zrůdou. Putují z místa na místo, vždy, když se Sally začne zdát, že by mohla najít spřízněnou duši a svěřit se se svým trápením, jdou o město dál. Opravdu není cesty zpět? Opravdu mamince stačí její lživé pohlednice a nebude zkoušet Sally najít? A opravdu je toto možné?

Musím říct, že knihu jsem četla jedním dechem. V celém příběhu jsem nenarazila na žádné hluché místo, kdy bych musela přetáčet stránky. Sally byla ještě dítě, které uvěřilo dospělému, ale víc mě zarazil přístup matky. Sama jsem matka a neumím si představit, že bych svou dceru pustila do světa s cizím mužem. A nezáleží na tom, který rok se píše. Matka je matkou v každé době. Její život se nevyvíjel zrovna nejlépe, nemoc si na ní vybrala svou daň, ale to ji neomlouvá. Toto rozhodně není příběh se šťastným koncem. Sally se po dvou dlouhých letech vrací domů, zničená na těle i na duši. Hledá si zpět cestu ke své mamince, ale jednoduché to není. Její únos se podepsal na nich obou a každá se s ním snaží vyrovnat po svém. Sally se snaží znovu chodit do školy, seznámí se s kamarádkou a vypadá to, že se přece jen s osudem vyrovná. Ale ten zasáhne podruhé a má fatální následky. Příběh Sally skončil a s ním i osud jedné dívenky, která jen chtěla mít kamarádky a zaplatila za to daň nejvyšší. Kéž by se to již nikdy žádné holčičce nestalo.