Překvapivě skvělá česká detektivka

Překvapivě skvělá česká detektivka
„Skvělá česká detektivka, to není jen Michaela Klevisová!“ přišla mi do e-mailu celkem opodstatněná námitka. Ano, pravda, jenže já jsem poměrně konzervativní čtenář a mám-li si sama vybrat, sáhnu po osvědčené klasice: holeovská série, nová detektivka Michaely Klevisové nebo trocha romantiky od Jojo Moyes. A tak byl nejvyšší čas na malý experiment s názvem „skvělá česká detektivka“. A já ji našla! Bez duše Martina Stručovského je úžasná!
Tři části, dvě mezihry. 277 stran napětí, akce, ale taky vnitřní rozervanosti a osobních i celospolečenských problémů nahuštěných do průměrného českého města. Abych pravdu řekla, nevěřila jsem jí. Zvlášť když jsem si hned na první stránce přečetla, že „do uší strčila sluchátka napojená na mobil, kde měla svůj mix písniček od Coldplay přes Imagine Dragons až po One Republic“. Použití „od, přes, až po“ pro stejný druh líbivé populární hudby se mi zdálo jako nevhodný obrat a prostě mě rušilo. Jsem ale statečná a odradit na první stránce se nenechám! A to je jen dobře, protože hned poté se příběh rozběhl takovým tempem, že jsem nějaké jazykové prostředky ani neměla čas sledovat. Matěj Mlynář je trochu kontroverzní hlavní hrdina. Přes den pracuje jako knihkupec, v noci sjednává spravedlnost v Jindřichově Hradci. V minulosti totiž býval policista a dost se mu po těch časech stýská, jenže život pro něj nachystal zcela jiný příběh. Když za Matějem přijde Marta Kučerová s tím, že by potřebovala ochránit před dotěrným bývalým přítelem, zdá se, že půjde pro něj i jeho parťáka Romana o rutinu. Chyba lávky – tenhle kšeft se změní v boj o holý život.

Strhující. Taková je kniha Martina Stručovského. Z českého prostředí, i když tajně doufám, že některé scény jsou opravdu pouze dílem autorovy bujné fantazie a v Jindřichově Hradci se nikdy neodehrály. Příběh má hlavu a patu. Je logicky vystavěn i vystupňován. Do poslední chvíle nevíte „kdo to byl“, přesto po odhalení pachatele do sebe všechny informace zapadnou jako dílky puzzle. Čtivá, další pozitivum této knihy. Když ji začnete číst, nebudete chtít přestat, dokud nezjistíte, jak to bylo.Vulgární. Poměrně hodně, ne však zbytečně. Nebo vážně věříte, že zločinecké podsvětí mluví jiráskovskou češtinou? A deprimovaný lovec zločinců jako obrozenec? A kdo za detektivkou, která mne tak nadchla, vlastně stojí? Martin Stručovský je třicátník (nar. 1989), ale nějakou tu zkušenost v literárním světě už má (povídky, psaní pro sci-fi rubriku Neviditelného psa apod.), Bez duše je jeho prvotina, ale letos na podzim mu vyšel další díl detektivního příběhu s Matějem Mlynářem v hlavní roli Zavátá sněhem (recenze již brzy na našich stránkách). Zkusíte uhodnout, odkud Martin Stručovský pochází. Lehké? Ano, z Jindřichova Hradce. A další kvízová otázka, jaké je jeho povolání? Další bod pro vás, Martin Stručovský pracuje v knihkupectví. Svou prvotinu psal v době, kdy po absolvování vysoké školy hledal práci, takže je možné, že si svou kariéru, tak trochu předurčil. A poslední bulvární informace: schválně se po dočtení knihy podívejte na fotografii autora a možná budete překvapeni. Jak jste si představovali Matěje Mlynáře? Kniha Bez duše by měla být hitem letošních Vánoc! Směle ji pořiďte tátovi i dědečkovi a pokud máte babičku, které nevadí sem tam nějaké sprosté slovo či moderní anglický pojem, berte ji pro ni taky. Hlavně pak v lednu nezapomeňte, že si ji musíte přečíst a půjčte si ji od nich. Tahle detektivka za to opravdu stojí.