Poslední slova

Poslední slova
"Postarej se o mé děti..." Poslední slova umírající ženy, která nedávají smysl. Ale dokážou změnit vše v doposud zdánlivě idylické rodině.
Když řekne Nicol umírající babička, aby se postarala o její děti, Nicol si myslí, že tím byly myšleny sochy dvou víl stojící na babiččině zahradě. Až po nálezu maličké kosti zjistí, že její babička skrývala obrovské tajemství, které si vzala s sebou na onen svět, a nechala po sobě jen spoustu otázek. Zapojí do nálezu policii a k jejímu údivu se pod každou z vílích soch ukrývá jedna malinká kostra. Její matka ji od pátrání zrazuje a tvrdí, že tím jen zbytečně otevírá staré rány - a to, co nalezne na konci za odpovědi, rozmetá celou rodinu. Přeruší s Nicol styky a odmítá se ke všemu vyjadřovat. Když je na sousední zahradě nalezena další kostra malého dítěte, vše se jen zamotává a DNA mluví jasnou řečí. Už je jisté, čí tyto tři mrtvé novorozené děti byly. Ale jak se to mohlo stát a jaký příběh se za jejich smrtí ukrývá?

Linda Greenová se českým čtenářům zapsala do povědomí knihou Před pikolou, za pikolou a začala sklízet své první úspěchy. Ovšem kniha Poslední slova ji předčila samotným příběhem i téměř detektivní zápletkou. Styl vyprávění autorky umí rozhodně chytnout hned od prvních slov a spisovatelka si umí udržet naši pozornost do samotného závěru, který je překvapivý a nepostrádá lidskost, která přidává na na atraktivnosti jejích knih. Poslední slova jsou označována za thriller, ale to si nemyslím, že je správné zařazení. Je to spíš psychologické drama, říznuté společenským románem. Kniha je protkána milostnými dopisy Wiliama jisté Betty, které se datují do období druhé světové války a ve kterých jí slibuje věrnou lásku, pokud válku přežije. Také jsou zde vsuvky v podobě samostatného příběhu, ze kterého mrazí a dlouho není příliš jasné, o které osoby se jedná. Až ke konci celé knihy nám vše zapadne do správných kolejí a samotný závěr je sice smutný, ale krásně napsaný. Hlavní protagonistka, Nicol, mně osobně mírně lezla na nervy, její neustálé plačtivé výlevy a nízké sebevědomí, to mi trochu na knize vadilo. Ale pokud se oprostím od mé averze k ní, dostalo se mi skvěle promyšleného příběhu, který ke mně přišel ve správné době. A knihu Poslední slova vřele doporučuji všem věkovým kategoriím, všem čtenářům, kteří mají rádi příběhy skrývající tajemství, kdy minulost zasahuje do přítomnosti.