Kateřina Howardová, pátá manželka anglického krále Jindřicha VIII., byla mladá dívka, když se stala královnou. Její osud nyní formou románu představuje fenomenální autorka a současně historička Alison Weirová, která se na tudorovský rod specializuje. Série o šesti tudorovských královnách se u nás začala vydávat již v roce 2016, kdy vyšel titul s názvem „Kateřina Aragonská: Pravá královna.“ Následovala „Anna Boleynová: Králova posedlost“, „Jana Seymourová: Laskavá královna“, „Anna Klevská: Královna s tajemstvím“ a nyní přišla řada na knihu „Kateřina Howardová: Nevěrná královna“. Kvůli pandemii covidu-19 se vydání opozdilo o více než rok. Kniha měla vyjít loni na jaře, místo toho se ale fanoušci Alison Weirové dočkali titulu o Eleonoře Akvitánské.

Příběh Kateřiny Howardové je jedním z nejtragičtějších v anglických dějinách. Dívka, kterou její ctižádostivá rodina vrhla do víru intrik a dění královského dvora, okouzlí krále svým půvabem, nevinností i šarmem. Milovala tanec, hudbu, módu, dvorské slavnosti. Když se stárnoucí král Jindřich VIII. rozhodl, že se s Kateřinou ožení, ona nemohla být šťastnější. Naplno si užívala privilegovaného postavení anglické královny, i když ne příliš dlouho. Kdyby mu porodila vytouženého syna, její postavení by bylo mnohem více jisté a triumf dokončen. Jindřich jí nazýval růží bez trní. Byl jí okouzlen, ba přímo poblouzněn. V zápalu lásky neviděl, že se z Kateřininy minulosti noří stíny, které brzy vyvstanou na povrch. Kateřina si začala čím dál tím více a častěji zahrávat s ohněm a Jindřich se měl poučit, že kdo trhá růže bez trní, může se spálit. Tragický konec tohoto manželství byla jen další z řady událostí, která negativně proslavila Jindřichovu vládu.

Příběh, ve kterém se mísí historie s fikcí, dodává celé atmosféře zcela jiný rozměr. Já osobně mám tyto knihy ráda. Autorčinu tvorbu čtu již více než deset let a na každou její novou knihu se těším jako malé dítě na Vánoce. Nikdy mě nezklamala. Vždy mě její knihy dokážou vtáhnout do děje a představí mi příběh z jiné perspektivy. Mám ráda její romány i odborné publikace věnující se tudorovské éře. Právě díky Alison Weirové jsem se do Tudorovců zamilovala ještě více a ráda se o ně osobně zajímám.

Pokud máte rádi historii, anglické dějiny či historické romány, tato kniha je tou správnou volbou. Můžete jí číst, i když jste nečetli předchozí díly. V posledních letech je autorka oblíbenkyní českých čtenářů a čtenářek. Její knihy se rychle vyprodávají. Důkazem toho jsou například předchozí díly této tudorovské série, kdy je velmi obtížné knihy sehnat.