Maminko, a proč?

Maminko, a proč?
Záludnou otázku „a próóč?“ důvěrně znají všichni rodiče. A ne vždy tohle zvolání musí mít hašteřivý, odporující nebo negativní nádech. Problém však nastává, když vaše zvídavé dítě začíná pokládat otázky, na které odpověď opravdu neznáte. Nebojte se, „za blbce“ být nemusíte – nabídka knih, které vám poradí a dětem vysvětlí, je opravdu pestrá.
Proč svítí sluníčko? Tato novinka je z edice „Kuk pod okénko. První otázky a odpovědi“, takže by měla být určená pro úplně nejmenší děti. Nakladatelství Svojtka & Co. na svých stránkách doporučuje věk 4+. Já se musím přiznat, že jsem byla velmi překvapená úrovní otázek, na které má kniha dát odpověď. Podle mne jsou pro tak malé děti velmi těžké. Je sice pravda, že dětem se mají dávat výzvy a klást přiměřené překážky, ale autorkám anglického originálu Christine Pym a Katie Daynes správné odpovědi odborně kontrolovalo londýnské Science Museum. Nezní to samo o sobě dost složitě? Jak dlouho k nám putuje světlo ze Slunce? nebo Proč necítím, jak se Země otáčí? Já bych s tím klidně počkala až na předškolní rok. To je samozřejmě věcí názoru. Možná mi to tak přijde, protože nejsem příliš velkým fanouškem fyziky, i když si uvědomuji její důležitost v našich životech (a proto jsem se taky objednala tuto knihu pro své děti). Objektivně můžu říct, že kniha je zpracovaná velmi zajímavě. Na každé stránce je několik otevíracích okének a pod nimi vysvětlení s další ilustrací. Ilustrace jsou opravdu povedené, například na druhou z výše zmíněných otázek se ptá velmi roztomilý medvěd, zatmění slunce na stejné stránce vysvětluje pan mýval a Jak může slunce vytvářet déšť? ví šedivá kočka. Protože celkově tuto mini-encyklopedii považuji za velmi zdařilou, pro děti zajímavou, ale jak je uvedeno výše, nezdály se mi otázky, na které odpovídá, rozhodla jsem se kvůli objektivitě mé recenze vyzkoušet jednu ze starších publikací z této edice. S odlišným tématem, pochopitelně. Proč potřebujeme včely? Naprosté nadšení a chuť knihu znovu číst. To první zmíněné je můj pocit, chuť knihou znovu listovat projevovaly děti, kterým jsem knihu zkušebně předčítala. Věková skupina 3,5 – 4,5 let a tentokrát musím říct, že téma bylo věku úměrné a některé informace tak zajímavé, že si je děti pamatovaly i později (Kolik včel je potřeba na výrobu jedné sklenice medu?). Já osobně jsem se trochu bála, že půjde o „eko-bio hipsterskou knihu“, protože téma úbytku včel je v současné době v některých kruzích výrazně propagováno, a i když jde o problematiku závažnou, rozhodně nejsem příznivcem předkládání radikálních názorů dětem (ať už jsou radikální jakýmkoli směrem). To naštěstí není případ této knihy. Ano, najdete tu otázky typu: Jak můžeme včelám pomoci? nebo Mohou včely žít ve městech?, ale všechno je zpracováno velmi informativním způsobem. Zdráhám se napsat neutrálním, protože kniha je pozitivně zabarvená (jistě, včely jsou velmi potřebná a užitečná zvířata). Ilustrace jsou stejně jako u předchozí knihy dílem Christine Pym a jsou velmi sympatické. I když z množství včel v této knížce vám na jejím konci bude možná trochu bzučet v hlavě, v knihovničce byste ji měli mít. Bzzz. Proč řve lev na leva Novinkou v této „proč“ kategorii je i kniha Petry Bartíkové a Jany K. Kudrnové, která má podtitul „o dorozumívání mezi zvířaty“. Musím se přiznat, že když jsem ji poprvé otevřela, připomněla mi jiný titul – Jak zvířata spí Josefa Dvořáka a Marie Štumpfové. Stejně jako v ní, je zde na každé dvojstránce krátký text a obrázek příslušného zvířete. Text má informativní (encyklopedický) charakter, takže pro malé děti je kniha o něco náročnější než nějaký dětský příběh. Věkové doporučení je od tří let, já jsem testovala i na dvouletém dítěti, které sice nevydrželo naráz přečíst celou knihu, ale pár vybraných zvířat bez problému zvládlo (jak pípá kuřátko na mámu slepici nebo vyje vlk můžete lehce doprovodit zvukovými efekty, a i malé dítě bude nadšené). Takto malé děti nepochopí legrácky modrého ptáčka, který v knize na každé straně provází, ale to vůbec nevadí. Legrácky v dětských knihách stejně bývají pro předčítající rodiče. Ilustrace jsou jednoduché, moderní a díky větší barevnosti podle mne dětem více přístupné než ve zmíněném podobném titulu. Proč řve lev na leva je velmi hezká knížka, která ale podle mého odhadu mezi dětská „must have “ patřit nebude. Doporučovala bych vám ji koupit, pokud sháníte dárek pro dítě přátel. Je inteligentní, reprezentativní, moderní, nová a málo známá, takže je velká pravděpodobnost, že ji doma mít nebudou, a velmi lehce budete mít dárek, za který nejen, že se nemusíte stydět, ale určitě potěší.