Svoji druhou kuchařku Janina Černá obohatila spoluprací s další Janou. Jana Dell Plotnárková žije v současné době se svojí rodinou na Havaji, kde vznikaly všechny fotografie z knihy, ale hlavně je autorkou první části týkající se výživových doporučení. Na receptech se pak podílely obě dámy a jsou rozděleny do pěti kategorií – Začínáme s příkrmy, Základní jídla, Malá jídla, Velká jídla, Něco na zub.

Dnes bude v mé recenzi těch přiznání víc – můj vztah k Cukrfree Kuchařce pro malé i velké, se vyvíjel jako na houpačce. Kniha vypadá krásně. Má lákavou obálku a velké barevné fotografie. Na jejím začátku je předmluva, jakési představení obou autorek. Obě za sebou mají zajímavý životní příběh, který je dovedl k zájmu o výživu a život bez cukru, z předmluvy ale působí možná až trochu moc fanaticky, což je škoda. Nechtějí si přeci odradit všechny čtenáře hned na začátku.

Část o výživě Jany Dell Plotnárkové je zajímavá. Autorka je GAPS terapeutka, má vystudovanou techniku NAET a studuje homeopatii. O výživu dětí se zajímá hlavně kvůli vlastní rodině, která žije bez cukru a velmi nízkosacharidově. I když s některými výživovými doporučeními nesouhlasím – solení příkrmů pro kojence je podle mne velmi sporná tematika – je tato část napsaná čtivě a poutavě, a kdyby autorka vydala samostatnou knihu, určitě nezaváhám a ráda si ji přečtu.

Část s recepty mne na druhou stranu docela zklamala. Uvařit denní jídlo bez cukru podle mého názoru není až takový “kumšt” a na trhu jsou spousty jiných kuchařek plné zdravých a alternativních receptů. Připomeňme si třeba blogerku Ellu Woodward. Navíc v troubě pečené zeleninové hranolky s dipem už dnes občas večeří snad půlka Česka, sladké brambory také dávno nejsou americkou výsadou a přiznejte se, kdo si ještě neděláte vlastní müsli? Jako správný “sladkožrout” jsem ale knihu nezatratila a naopak se těšila, co dámy vymyslely v kategorii dezertů. Tady mě zklamala čokoláda. Je v receptech, a ač jsem v bioobchodech pátrala velmi pečlivě, čokoládu bez obsahu cukru jsem nenašla. Existuje taková vůbec? Budu ráda, když se se mnou v komentářích podělíte o zkušenosti. Některým cukrfree dogmatikům by pak stejně mohlo vadit v receptech ovoce.

Můj názor ale změnila praktická zkouška. Tak to má být, ne? Za sebe vám mohu doporučit recept Sladká pizza. Horké letní dny k výrobě lehkého dezertu s ovocem přímo vybízejí, recept není náročný ani na nákup surovin ani na provedení. Je napsán srozumitelně, vadilo mi pouze, že některé ingredience jsou uvedeny na gramy a některé na míru “lžíce” (v dalších receptech pak třeba na hrnky). Když vařím podle receptu, mám raději precizní míry. I tak je ale výsledek krásný na pohled a velmi chutný: protože chybí cukr, vyniknou ostatní chutě.

Cukrfree Kuchařku pro malé i velké bych doporučila dvěma skupinám. Za prvé: sběratelům kuchařek. Je esteticky hezká, ve sbírce se bude vyjímat. Za druhé: začátečníkům na poli zdravé výživy. Recepty jsou lehce proveditelné a dobře popsané, s obstaráním surovin by neměl být až takový problém. Ve večerce na rohu asi nepochodíte, ale v supermarketu ano. Pokud už ale žijete alespoň částečně zdravě, nepřinese vám kniha tolik nového a bude pro vás nejspíš jednodušší prostě vynechat při vaření cukr než pročítat tuto kuchařku.