Letos uplyne přesně 50 let od chvíle, kdy nenasytná housenka spatřila světlo světa a začala přinášet  radost do dětských pokojíčků. Její autor, Eric Carle, který mimochodem letos slaví jubileum ještě významější než jeho dílo, je mu úctyhodných 90 let, tuto knihu psal jako poctu svému tatínkovi. Právě on totiž malému Ericovi ukázal krásu drobného hmyzu, který mohl objevovat (a obdivovat) při jejich pravidelných procházkách v lese. Jak sám uvádí, jeho dětské knížky jsou připomínkou dobrých časů. Těch si totiž se svým tatínkem příliš neužil. I když rodina žila ve Spojených státech (kde se Eric Carle v roce 1929 narodil), rozhodli se rodiče, němečtí občané, vrátit domů. Sotva se však ve Feuerbachu zabydleli (Bádensko-Württembersko), přišla do Evropy druhá světová válka a život už nikdy nebyl jako dřív. Eric Carle po ní ještě v Německu úspěšně vystudoval (Akademii umění ve Stuttgartu), ale záhy se vrátil do USA, kde pracoval v reklamní agentuře. Paradoxní je, že své první ilustrace k dětské knize vytvořil pro jiného autora.

Tuze hladová housenka je příběh housenky s neuvěřitelným apetitem. Sní doslova na co přijde: jablka, hrušky, švestky, jahody, pomeranče, ale i čokoládový koláč, oplatku od zmrzliny nebo sýr a kyselé okurky. A skončí sice s hrozným bolením břicha, ale také přeměněna na krásného motýla. A to je podle autora poselství této malé knihy: naděje. Stejně jako se malá ošklivá housenka přemění na krásného motýla a odletí do světa, můžete i vy létat na křídlech svého talentu, budete-li jej rozvíjet.

Zajímavostí je, že Eric Carle má speciální techniku tvorby dětských knih, kterou převzal od samotného Picassa. Jedná se o koláž. Spočívá v tom, že maluje na tenký hedvábný papír, po zaschnutí barvy jej rozřeže do požadovaných tvarů  a ty pak lepí tak, aby vytvořil obrázek.

Pro úplnost dodejme, že ve světě se prodalo již přes 50 miliónů výtisků této dětské knížky.

Unikátní výstava poprvé v Evropě!

V roce 2002 otevřel Eric Carle ve městě Amherst v americkém Massachusetts muzeum (The Eric Carle Museum of Picture Book Art), ve kterém pořádá výstavy a nejrůznější workshopy. Přestože je jeho práce naprosto unikátní, do USA je to z Evropy přeci jen daleko. Ale letos máte naprosto jedinečnou příležitost vidět 150 originálů tohoto autora v Evropě. Od 18. 5. 2019 do 8. 9. 2019 probíhá v Muzeu Wilhelma Busche v Hannoveru ku příležitosti jubilea Tuze hladové housenky. Že by námět na prázdninový výlet?