Zloději dýmu

Zloději dýmu
Princezna, voják, lovkyně, zrádce a zloděj. Pět hlavních charakterů knihy mají v rukou osud světa. Čtyři národy stojící na pokraji konfliktu… No nezní už tohle skvěle? Sally Green již poznali čeští čtenáři díky její sérii Half Bad - Napůl zlý (Yoli), která má své milovníky i své „hejtry“. Já osobně mám její trilogii ve velké oblibě pro její originalitu. Takže otázka zní: Jak si u mne vedla novinka a první díl fantasy série přirovnávané k legendární Hře o trůny pro Young adult čtenáře (mladé dospělé) Zloději dýmu?
Příběh nás nejdříve zavádí do země Brigantsko, kde se princezna Catherine chystá provdat za prince, kterého nikdy předtím nespatřila. Jak už to tak bývá, jedná se o čistě domluvené manželství bez lásky za účelem získání spojenců, větší moci a dalších politických výhod. V Calidoru se nachází tzv. zrádce. Jedná se o zhrzeného sluhu Marcha, který touží po pomstě na knížeti, u kterého slouží a kterému vděčí za zrazení a kompletní vyvraždění jeho lidu. Pitorii obývá lehkomyslný Edyon, který cestuje od města k městu a krade každou cetku, co ho okouzlí. Na pusté a velmi nebezpečné Severní planině utíká mladičká Tash před démony, které se svým společníkem loví pro jejich vzácný a ilegální dým. A kdo je voják? To je sladký Ambrose, princeznin osobní strážce a velký ctitel! Každý z hrdinů je naprosto jiný, avšak něco je spojuje. Osud všem rozdal nemilé karty, se kterými sice nechtějí hrát, ale nic jiného jim nezbývá, jelikož zlo se blíží a oni musí udělat vše, co je v jejich silách, aby ho zastavili. Kniha je vyprávěna er-formou, a to z jednotlivých pěti pohledů hrdinů. Po popisné i dějové stránce je to příběh bohatý ve všech směrech. Popisy jsou podrobné, živé a velmi čtivé. Dějová linie je ze začátku titulu spíše pomalá, rozvleklá, ale brzy nasadí tempo a ukáže se v lepším světle. O gradaci, spád, překvapení, zvraty, akci či napětí skutečně není nouze. V příběhu se také objevuje velký důraz na samotné dialogy hrdinů, které jsou často velmi vtipné a osvěžují atmosféru knihy. Co se týče té samotné podobnosti s Hrou o trůny, tak tu bych viděla pouze v er-formě (a střídání hlavních charakterů díky ní) a velké popisnosti. Když bych měla vypíchnout největších klady knihy, určitě by mezi ně patřil originálně vystavěný svět plný různých národů a jejich tradic a zvyků. Navíc kniha obsahovala podrobnou mapu, která skvěle sloužila při orientaci, ještě když se hlavní hrdinové tak nacestovali. Dále určitě více vypravěčů, kteří dokázali k ději přispět svojí jedinečnou osobností, a hlavně každý byl jiný! A v neposlední řadě příběh obsahoval zajímavou, ač docela jednoduchou zápletku, kterou jsem sice brzy uhodla, ale to mi nijak při čtení neublížilo. Naopak mě autorka dokázala i něčím zklamat - koncem, který byl uspěchaný a odbytý. A já do poslední chvíle čekala na vytoužený wow efekt, který se bohužel po dočtení nedostavil. Také mi přišlo, že kniha obsahuje několik částí, které šlo v klidu osekat. Celkově to vyvolávalo během čtení táákovýýý tááhlýýý dojem… Ale jako celek je tento titul opravdu povedené dílo a já ho rozhodně doporučuji s hodnocením 4* z 5*.