Rowlingová posunuje anglickou detektivku k „drsné škole“

Ve třetím románu s detektivem Cormoranem Strikem se J. K. Rowlingová, píšící pod pseudonymem Robert Galbraith, vydala do nejtemnějších vod zločinu i lidské psychiky. Týrání a znásilňování žen a dětí, poruchy osobnosti, drogy, odřezané údy – tomu všemu musí Cormoran Strike s asistentkou Robin Ellacottovou čelit, aby zachránili nejen krachující agenturu, ale i vlastní životy.
Již v předcházejících knihách Volání kukačky a Hedvábník projevila ústřední dvojice vyšetřovatelů neobyčejnou houževnatost. Těšili se, že úspěšné a médii sledované případy přivedou do jejich kanceláře více movitějších klientů a méně nebezpečných případů. Pak ale v balíku adresovaném Robin přijde odříznutá ženská noha a Strike ví, že tahle výhrůžka je osobní a že půjde o život.

Ve spleti vztahů a vyšetřování

Zatímco klienti i peníze mizí, rozjíždí Strike náročné vyšetřování, které mu nikdo neproplatí. Dostává se tak do marlowovské role detektiva bytostně spjatého se svým případem. Buď pachatele dopadne, nebo… Ne, tentokrát žádnou alternativu nemá. Na nedostatek podezřelých si nemůže stěžovat. Během své kariéry u vojenské policie si nepřátel mezi sadisty nadělal víc než dost, a tak musí v jednu chvíli vést najednou až tři linie vyšetřování. Starosti Strikovi navíc dělá horlivá Ellacottová. Navzdory jejím schopnostem ji nechce stavět „do první linie“, aby ji neohrozil. Cítí k ní víc, než je ochoten si připustit? Ždímat napětí ze vztahových nedorozumění, tohle Rowlingová zvládá stále na jedničku. Robin nechce být odstavena na druhou kolej a zarputile před zaměstnavatelem i rodinou hájí svou touhu dopadnout vraha. V románu Ve službách zla se odhalují její motivace – proč s obětmi sexuálního násilí tolik soucítí. Charaktery postav jsou prohlubovány a stavěny do širších souvislostí. Minulost a osobní životy hrají důležitou roli. Jedním z podezřelých je např. Strikův otčím Jeff Whittaker, feťák a zkrachovalý rocker, kterému Cormoran dává za vinu smrt matky. Robin má pro změnu před svatbou a jejímu snoubenci Matthewovi se pranic nezamlouvá, že by měla po nejhorších částech Londýna chytat sériového vraha, jehož „trofejí“ povážlivě přibývá. Strike 2 (1) V Londýně padá Strikovi s Ellacottovou vše na hlavu. Proto se spolu v první polovině knihy vypraví na odyseu po britském království, aby prošetřili životy podezřelých a unikli těm vlastním. V „cestovatelské“ pasáži tandem funguje skvěle jak na profesionální, tak na osobní úrovni. Čtenář má kompletní přehled o všech emocích, které postavy prožívají. Nejen pasáže z pohledu vraždícího maniaka jsou plné úzkosti, strachu, nervozity a zloby. Stejné pocity prožívají i kladné postavy. Rozdíl je v tom, že ony svou frustraci neventilují prostřednictvím nabroušené čepele v břiše oběti.

Originální knižní soundtrack

Rowlingová Ve službách zla ozvláštnila texty kapely Blue Öyster Cult. Americká skupina ze 70. let vynikala bizarními psychedelickými asociacemi: „Úroda údů, paží a nohou, šíjí… které se otáčejí jako u labutí… jako by se skláněly k modlitbě.“ Propojení s texty Blue Öyster Cult dává třetímu případu Cormorana Strika ještě temnější a děsivější nádech. Pustíte-li si ke každé kapitole citovanou píseň, získáte k Ve službách zla neopakovatelný knižní soundtrack, který doporučila sama Rowlingová. Kdo má rád minimalistické krimi, měl by se objemným knihám od Roberta Galbraitha vyhnout. Ne že by plynuly pomalu nebo nudily, na to je Rowlingová až příliš zkušenou prozaičkou, ale v detektivkách jako Ve službách zla jde zkrátka o mnohem víc než o „pouhé“ odhalení vraha. Zločiny zde zobrazené napáchají v životech postav těžké škody, ze kterých se budou muset dlouho léčit. Hrdinové jsou ponecháni v bezútěšném a přetrvávajícím stavu rozvrácených osudů. Čtenáři, kteří si Cormorana a Robin oblíbí, se ale mohou těšit na další díl a doufat, že se jejich vztah posune tím správným směrem.
Pocházím z máchovských Litoměřic; bydlím v nedalekých Lovosicích proslavených přízračnou září noční chemičky. Vystudoval jsem pražskou bohemistiku a ve studiu literatury a komunikace pokračuju v Brně. Baví mě číst knížky i knížky o knížkách. O tom, co si přečtu nebo zhlédnu, rád diskutuju. Nejradši mám mysteriózní žánr – záhady a napětí… to je moje. Svou kreativitu rozděluju mezi psaní povídek a skládání písniček pro skupinu Šavlozubý ponožky. Rád kouřím vodní dýmky a s přítelkyní vedeme blog o čajovnách ČajovnaMy. Miluju hlasité rockové koncerty i tiché výpravy do lesů.