Podzimní případ v létě? Rozhodně ano!

Podzimní případ v létě? Rozhodně ano!
Nová kniha švédského autora Anderse de la Motte Podzimní případ je naprostý trhák. Ve Švédsku se dlouho držela na první příčce žebříčku bestsellerů a já vám níže prozradím několik důvodů, proč se čtením nečekat na podzimní plískanice, ale zabalit tuto knihu s sebou na letní dovolenou.
Podzimní případ je druhý do češtiny přeložený thriller z jihu Švédska (již vyšel Konec léta a bude následovat Zimní oheň, ten je již napsaný a dosud nepřeložený do češtiny, a Jarní oběť). Na necelých pěti stech stranách a šedesáti dvou kapitolách vás seznámí se současností a nedávnou historií (dá už se tak rok 1990 nazývat?) jednoho malého města. Do něj přijíždí nová vedoucí policie Anna Vesperová, doprovázená svojí dcerou Agnes a jejím psem Milem. Milo totiž Annu nesnáší. Ta, zcela racionálně, nikdy psa pro dceru nechtěla, ale její bývalý manžel ho koupil. Ex jí mimochodem v hlavě straší pořád, ovšem ze zcela jiných důvodů, než byste čekali. Sice je mrtvý, jenže Annu kvůli němu vyšetřuje policejní inspekce. Takže přestěhování ze Stockholmu na venkov není tak úplně nevinný nový začátek na jiném místě. Práce na maloměstě je něco úplně jiného, tvrdí Henry Morell, který Anně funkci předává. Je to hodně o lidech. A lidé mají svá tajemství. Třeba o tom, co se před téměř třiceti lety stalo u zatopeného lomu, kde parta úspěšných maturantů slaví konec posledních středoškolských prázdnin závěrečným koupáním. Jenže než se ráno rozední, jeden z nich se domů živý nevrátí. Byla to skutečně nešťastná náhoda nebo se tu někdo snaží celou věc ututlat? Zvlášť, když jsou v události zapleteny i děti místních významných osobností. Jako by Anna neměla svých starostí dost, něco ji stále nutí se starému případu začít věnovat. Jestli se něco nedá autorovi upřít, pak že umí psát různými způsoby. Zatímco svůj první bestseller Game psal velmi moderním stylem – krátké věty, mnoho nepřeložených anglických slov a vět – v Podzimním případu najdete skvělé popisy (schválně, jak si budete představovat ateliér a nástěnnou malbu) i množství dialogů. Pro děj je velmi důležitá atmosféra, a to nejen přírodních lokací, ale i banálních míst jako je lokální samoobsluha, policejní stanice nebo venkovská tancovačka. Když Anders de la Motte navštívil v roce 2014 pražský Svět knihy, způsobila fronta na jeho podpis malý kolaps. Jeho špionážní a hackerské thrillery zaujaly především mladší okruh čtenářů. Nyní si troufám tvrdit, že tomu bude jinak. I autor totiž dospěl a vypsal se. Bez použití jakýchkoli násilných nebo brutálních scén dokáže ve čtenáři vyvolat napětí a postupným dávkováním jej udržet. Přestože nepoužívá žádné krvavé popisy místa činu. Logickou stavbou případu pak připomíná spíš styl Agathy Christie než svých severských kolegů jako je Nesbo, Kepler nebo Adler-Olsen. Podzimní případ je skvělý atmosferický thriller. Psychologickou sondou do mezilidských vztahů na malém městě, které dokáže nenávratně poškodit nedůvěra a snaha zamlčet nepříjemné věci. Tenhle příběh je hodně melancholický. Ale to jsou i vztahy, které popisuje. Bez téhle knížky letos v létě nemůžete být! Je vhodná pro všechny věkové kategorie dospělých (opravdu, tenhle příběh neurazí babičku ani teenagera) a dostane vás svojí zdánlivou jednoduchostí, za níž se skrývá důkladně promyšlený příběh.