Nejinteligentnější young adult kniha pod stromek

Ano, určitě můžete jako dárek koupit některou z novinek a aktuálně trendujících knih pro vaše skoro dospělé. Komplet Bridgertonových patří (ještě pořád) k nejprodávanějším na našem e-shopu a Všechny barvy duhy, povídky známých i neznámých českých young adult autorů, také nevypadají jako špatná volba. Já vám ale radím vsadit na klasiku! Doslova! Tahle young adult romance se totiž odehrává ve starověkém Řecku a není to novinka, ale dlouholetý světový bestseller.
Achilleova píseň Madeline Miller není žádná upíří středoškolská romance (i když to je také jedna z young adult klasik, jejíž dotisky máme k dispozici pořád). Stručně: je to přepracovaný a notně zkrácený – 33 kapitol a 350 stránek oproti původním 16 tisícům veršům – Homérův hrdinský epos Ilias. Teď možná kroutíte hlavou. To že čtou teenageři s neskrývaným nadšením? Ano, a nejen oni, jestli vás ve škole alespoň trochu bavila řecká mytologie, tuhle knihu jim určitě tajně vezmete. Hlavní postavou téhle knihy je, překvapivě, zlatovlasý princ z království Fthie. „Nejlepší ze všech Řeků“, krásný, silný - a syn bohyně. Opravdu překvapivě se ale tenhle zázračný a nádherný mladík spřátelí s Patroklem. Mladý princ je do Fthie poslán do vyhnanství. Je nesmělý, nejistý, slabý a nešikovný, ale shodou okolností se mu dostane možnosti se s Achillem vzdělávat v umění války a medicíny. A to se bude hodit, protože brzy přijde zpráva o únosu krásné Heleny Spartské a vyhlášení války Troji. Tahle kniha je velmi překvapivá. I když má spoiler už ve svém názvu a i když už jste možná příběh o trojské válce slyšeli vyprávět ve škole nebo viděli v holywoodském zpracování, stejně vám zlomí srdce a zanechá vás zničené. Docela by mě zajímalo, kolik autorce dorazilo účtů za terapii, protože tohle zvládnout sám, uf!

Kniha je napsaná čtivě a poeticky, poměrně detailně, její gro jsou mezilidské vztahy. Jejich popis v téhle knize odolá zařazení na místo i do času. Tenhle příběh se mohl stát kdekoli a ne nutně ve starověké Troji. A mezilidskými vztahy nemyslím jen mileneckou lásku. Ostatně, v celé téhle knize žádná z postav lásku nikdy přímo nevyzná. Myslím, že i  v tom je jedinečnost téhle romance. Nebudete si co dva řádky číst „miluju tě“, ale přesto budete vědět a navíc získáte pocit, že to je ono. Přesně taková láska, jakou v životě chcete. Za zmínku ale stojí i další vztahy nebo lásky, chcete-li. K vojákům, ať už zraněným či bojujícím, k ženám ve válečném ležení (ano, i tady se objeví krásná Briseovna). „Princ Achilleus promluvil o podílu na zisku, a kde je chamtivost, tam je také naděje.“ str. 248 Medeline Miller je středoškolská učitelka latiny a řečtiny. To znamená, že nejenže zvládla bravurně popsat řecké dějiny, ale ve svém díle se zabývá tématy, nad nimiž si láme hlavu snad každý náctiletý a mnozí z nás se jimi zabývají  i o další řádku let později: osud, předurčenost, láska, přátelství, strach. „Kým by byl, pokud by nebyl zázračný a nádherný? Kým by byl, pokud by nebyl předurčen ke slávě?“ str. 162  Achilleova píseň je kniha, která si podle mne zaslouží čestné místo v knihovně. Já svůj výtisk rozhodně neprodám ani nepošlu do knižního oběhu. Je totiž nadčasová a dá se číst znovu a znovu. Skvěle napsaná, inteligentní, zdrcující. A plná nadčasových témat, z těch co jsem dosud nezmínila například lidské předsudky – některé evidentně přetrvávají po staletí. „Pravda je to, čemu lidé věří, a tomuhle věří, co se nás dvou týče.“ str. 169