Kletba vítězů

Kletba vítězů
„Některá vítězství stojí víc, než jen velký balík peněz...“ Touto větou své - nejen budoucí - čtenáře láká první díl trilogie Kletba vítězů (The Winner's Trilogy) americké spisovatelky Marie Rutkoski. Máte rádi knihy plné intrik a politiky, jako je série „Falešný polibek“ ? Tak vězte, že tohle je pro vás to pravé!
Příběh je vyprávěn er-formou s ústředními postavami dívky Kestrel a chlapce Arina. V tomto díle jsem se s autorkou setkala prvně a musím ji jedině pochválit. Styl psaní i vyprávění mi neuvěřitelně sedl. Příběh rychle odsýpal, děj gradoval a byl plný překvapení. Popisy byly tak akorát detailní, dokázaly náležitě vše charakterizovat, ale nenudily. Spisovatelka používala vhodné spisovné a knižní výrazy vzhledem k danému žánru „young adult fantasy“. "Věděla, že i když si o ní všichni ostatní myslí něco, co není pravda, ve skutečnosti mají k pravdě až příliš blízko." Kestrel, dcera mocného generála Valoriánské říše, má bezstarostný život, ovšem nic netrvá věčně, a ona o tom ví své. Pomalu ale jistě se blíží osudové rozhodnutí jejího života. Má dvě možnosti: přidat se k armádě nebo se vdát. Jenže ona nechce ani jedno. Jednoho dne se shodou okolností a náhod ocitne na trhu s otroky. Její pozornost upoutá mladík, jehož hrdost a vzdor jí učaruje a v mnohém připomene samu sebe. Impulzivně do dražby přihodí a vyhraje. Aniž by to tušila, odstartuje tímto vítězstvím kletbu, jejíž následky se později výrazně projeví. Mezi dívkou a jejím otrokem vznikne zakázané přátelství, které se stane nebezpečné nejen pro ně, ale i pro celou zemi. Kestrel - jakožto představitelka silného národa dobyvatelů a válečníků - a Arin - zastupující otroky z pokořeného národa Herranů - se stanou důležitými figurkami ve vysoké hře plné politiky, intrik, zrady a tajemství. „Měl jsi pravdu. Lidé mi říkají to, co si myslí, že chci slyšet. Já ale doufám, že ty se nebudeš ostýchat být ke mně upřímný, tak jako jsi byl v Jessině salonku. Ráda bych věděla, jaký je tvůj názor doopravdy.“ Do Kletby vítězů jsem šla zcela bez jakýchkoliv očekávání a musím říci, že se to dost vyplatilo. Dokonce jsem si předem ani nijak zvláště nečetla anotaci či jiné názory. Od začátku do konce jsem si příběh velmi užívala pro jeho příjemné postavy, které mi hodně rychle přirostly k srdci, ale i pro nekomplikované prostředí, které je v tomto typu příběhů prostě potřeba mít. "Kdo není svobodný, nemůže být šťastný, říkával často Kestrelin otec, a kdo není odvážný, nemůže být svobodný." Příběh klade velký důraz na boj národů: vykořisťovatelé proti otrokům  a dobyvatelé proti původním obyvatelům. Samotný mocenský boj a všechny jeho stinné stránky jsem si značně vychutnávala. Líbily se mi všechny možné a nemožné intriky, pikle, tajemství, záhady, překvapení, zrady, politikaření či pletichaření. Mnohdy se autorce dokonce povedlo i mě překvapit :-). "Úkosem na ni s jistou dávkou ironie pohlédl. „Kestrel. Jako poštolka, sokolovitý dravec.“ „Přesně tak. Jméno jako stvořené pro bojovnici.“ „Hmm,“ takřka neznatelně se pousmál. „Mám pocit, že ani jeden z nás není tím, kým nás chtěli mít.“ Celkově knihu rozhodně doporučuji, a to s hodnocením 4* z 5*, neboť si upřímně nechávám nějakou tu rezervu na zbytek trilogie. Už teď se však nemohu dočkat, až u nás vyjdou zbylá dvě pokračování v překladu (zvědavost prostě pracuje a já potřebuju vědět, co bude s hrdiny dál). Posledním plusem této knihy je její obálka, která je čistě česká, a tudíž naprostý unikát. A popravdě - i když to neříkám často, je mnohem lepší než originál! Pokud máte rádi nepříliš komplikované příběhy, které ale dokáží i překvapit a okouzlit, nenechte si proklouznout mezi prsty první díl trilogie Kletba vítězů. Autorka Marie Rutkoski