Harry a Meghan: Pravdivý příběh?

Harry a Meghan: Pravdivý příběh?
Kniha, kterou vám v této recenzi představím, je v posledních několika měsících jednou z nejčtenějších a nejprobíranějších knih na světě. Když totiž před pár měsíci vyšla v zahraničí, strhla na sebe velkou pozornost a rozdmýchala debatu nejen mezi čtenáři, ale také mezi lidmi v nejvlivnějších kruzích společnosti, dokonce i v samotném paláci královské rodiny. Nyní se i čeští čtenáři dočkali překladu a mohou si tak přečíst utajovaný příběh britského prince Harryho a jeho manželky Meghan. Jenže - jak pravdivý tento příběh vlastně je a co způsobí do budoucna?
Cesta za svobodou – Harry a Meghan a vznik moderní královské rodiny má být nahlédnutí do soukromého života obou současných členů královské rodiny. Zpočátku sledujeme nelehké dětství Harryho, které poznamenala ztráta milované matky, princezny Diany, a také pozornost médií, která Harry nikdy neměl rád. Nahlížíme také do poněkud pozoruhodného dětství Meghan Markle, která od raného věku bojovala za práva a rovnost žen. Stala se nezávislou ženou, která si později získala srdce jednoho z nejžádanějších mužů planety. Dále je zde popisován začátek jejich vztahu, který byl nejprve v utajení, ale média jej velmi brzy odhalila. Čtenář je svědkem Meghanina vstupu mezi britskou smetánku i členy královské rodiny. Může se dozvědět, jak probíhalo jejich první rande, zásnuby, svatba, práce s charitativními organizacemi, příprava na příchod dítěte – syna Archieho - a následné těžké životní rozhodnutí opustit královskou rodinu, přestěhovat se do Ameriky a začít nový život daleko ode dvora a pozornosti britského tisku. Vévoda a vévodkyně ze Sussexu na sebe od samotného začátku strhávali masivní pozornost světových médií a svým rozhodnutím o vzdání se královských povinností se pokusili bránit své soukromí i zajištění normálního života pro malého synka Archieho Harrisona Mountbattena-Windsora, kterému po narození nebyl dán na žádost rodičů žádný titul. Tento první a velmi důležitý krok jako by předpověděl, jakým směrem se budou ubírat životy rodiny vévody ze Sussexu. Harry si je moc dobře vědom, proč se jeho matce stala ona strašlivá nehoda a kdo ji té osudové horké letní noci v roce 1997 zavinil. Nikdy novinářům neodpustil, že princezně Dianě z Walesu nepomohli, ale namísto toho ji fotili, když byla těžce zraněna na zadním sedadle havarovaného vozidla. Rozhodnutí, které společně s Meghan učinil, je jen krok, kterým chtěl ochránit to, co je mu nejcennější – vlastní rodinu. Nechce, aby se historie opakovala a aby média zničila jeho manželku a syna jen proto, aby prodali co nejvíce výtisků svých novinových článků.

Autory knihy jsou Carolyn Durand (spisovatelka, a producentka žijící v Londýně, která se již dvacet let specializuje na dění v Buckinghamském paláci) a Omid Scobie (spisovatel a reportér Harper’s Bazaar, který má mimořádný přístup k životu vévody a vévodkyně ze Sussexu). I přesto, že se nejprve spekulovalo, že se na psaní knihy oba manželé podíleli, nyní to Harry i Meghan hořečně popírají. Autoři dle vlastních slov vycházejí z výpovědí lidí, kteří jsou páru nejblíže, ale zda tomu tak skutečně je, můžeme opravdu jen hádat. Kniha je doplněna bohatou fotografickou přílohou, kde si čtenář může prohlédnout snímky vévody a vévodkyně ze Sussexu, jejich rodinných příslušníků, a sledovat jejich příběh od dětství až po jejich poslední společenské akce, kterých se jako aktivní pracující členové britské královské rodiny zúčastnili. Já osobně jsem se této knihy nemohla dočkat. Jako milovnice královské rodiny, kterou se již jedno desetiletí zabývám, mi tato kniha nemohla chybět ve sbírce. Jakmile mi dorazila, okamžitě jsem se pustila do čtení a ještě téhož dne jsem měla dočteno. Musím se přiznat, že jsem od knihy očekávala možná malinko více, ale přesto nejsem zklamaná. Čte se dobře, jen se připravte na to, že pokud se o královský pár zajímáte již delší dobu, nenajdete tu nic moc nového, ale přeci jen se tu a tam nějakou zajímavost dozvíte, to ano. Občas mi připadalo, jako kdyby autoři knihy chtěli sem tam házet vinu na Williama a Catherine, že Meghan plně nepřijali mezi sebe, ale asi spisovatelé mají více v osobní oblibě Harryho část rodiny. Nepřišlo mi to objektivní, jak by to mělo být, ale to je jen můj osobní dojem. Během čtení jsem občas musela brát s rezervou postoj autorů vůči ostatním členům královské rodiny i personálu pracujícímu v palácích. Již třetím rokem si se členy královské rodiny dopisuji – s některými z nich dokonce osobně. I Harry a Meghan mi několikrát poslali přes svou kancelář poděkování za přání ke svatbě, narozeninám, Vánocům, narození syna Archieho, křtinám i jen tak za podporu. Mám je oba ráda a podporuji jejich rozhodnutí, jen mi přijde velká škoda, že se tak rychle všeho vzdali, když se mohli nadále věnovat tomu, co je zajímalo a naplňovalo. Ale je to jejich život, jejich rozhodnutí, i když název knihy „Cesta za svobodou“ mi přijde zavádějící. Stále jsou členy královské rodiny, i když ne na plný úvazek, stejně tak Harryho sestřenice – princezny Beatrice z Yorku, nyní paní Mappelli Mozzi a Eugenie z Yorku, nyní paní Brooksbanková. Princezny za to nikdo veřejně neodsuzuje, ne tolik, jako vévodu a vévodkyni ze Sussexu. Asi se nedozvíme, jak moc je příběh založen na pravdě, ale jedno je jisté – tato kniha bude ještě dlouho vyvolávat všelijaké emoce a diskuse, ale pravdivý příběh královského páru znají jen oni dva a jejich nejbližší.