Existují zázračné pohádky?

Existují zázračné pohádky?
Víte, co je sugesce? Podle prvního odkazu na Wikipedii podmanivé působení a ovlivňování myšlení a představ. A co takhle si trochu té sugesce zkusit na dětech? „Jakože jim ovlivním myšlení tak, aby uklízely a poslouchaly?! Dejte sem ten bestseller!“ Tak takhle bohužel Léčivé pohádky pro dětskou duši od Romany Suché nefungují. Ale možná vás i přesto příjemně překvapí.
Tak jako překvapily mne. Léčivé pohádky pro dětskou duši jsem pořídila z čisté zvědavosti. Někdy si i čistokrevná, komerční popkultura musí rozšířit okruhy, vyjet ze zajetých kolejí a ozkoušet něco z přihrádky eko-bio-ezo, říkala jsem si. Chyba – pohádky Romany Suché nejsou pro nějaké lesní ezo-žínky. Jsou milé, pohodové, zajímavé a mají krásné ilustrace. A ona tajemná sugesce je vlastně docela racionální psychologická „hra“, která může v pozitivním smyslu ovlivnit způsob našeho vnímání. K zadnímu přebalu pohádkové knihy je přilepena útlá černobílá příručka. Tu doporučuji rodičům a ostatním předčítačům prostudovat dopředu. Je v ní totiž podrobně popsáno, jak se má s knihou pracovat, na co dítě v příběhu upozornit, jak příběh rozvíjet a taky, co jsou vlastně ony sugesce a s čím mohou vašim dětem pomoci. Představte si je jako jakási motta (Romana Suchá je speciálně zveršovala, aby zvýšila rytmicitu a tím i působení na děti), která zapojíte do příběhu. Já si věřím čím dál víc, všechno zvládám jako nic je například sugesce pomáhající proti nejistotě.

Celý „léčivý“ princip spočívá v tom, že malé děti mají živou představivost a hranice mezi představou a skutečností se u nich často stírají (bod pro vás, pokud tohle kouzlo ovládáte i v dospělosti) a když víte jak na to, můžete vytvořit myšlenkový obraz v souladu s tím, co chcete. Tím se pozitivně působí na podvědomí. Nebojte se, nejde o žádné šarlatánské metody. Romana Suchá je klinická psycholožka a terapeutka a autorka mnoha dětských knih a cvičebnic (znáte edici Pekelně snadné učení s čertíkem Kvítkem? určenou pro školní děti? Pokud malého školáka doma máte, určitě se na ni podívejte). Pohádky navíc mají v dětech upevnit pocit bezpečí a jistoty, dodat jim sebevědomí a odvahu. Nic pochybného. Pochybnosti si můžete dle vašeho uvážení přidat sami, pokud o to stojíte. Žertuji samozřejmě, ale možností s jakými emocemi v příbězích pracovat je skutečně mnoho a je jen na vás, zda zůstanete emočně střízlivý a chladnější nebo se pustíte do hřejivých experimentů. V samotné knize najdete několik pohádkových příběhů. Neobyčejných. Hlavním hrdinou v nich totiž bude váš malý čtenář. Vydá se do čarovných skal, které se rozestoupí, když se jich dotkne. Bude šplhat po žebříku až do nebe. Hledat skřítka Vítka v lese nebo se projede po noční obloze ve Velkém voze. Jak píšu výše, Léčivé pohádky pro dětskou duši jsou pro mne určitě zatím největším překvapením letošního roku. Pro mne jako předčítače jsou pohádky příjemnou a uklidňující procházkou. I když myslím, že já, možná díky svému příliš skeptickému a opatrnému přístupu, neumím sugesce správně předávat a mé malé posluchače baví spíš pohádkový příběh, než že by na ně čtení nějak působilo. Příběhy jsou založeny na tom, že je v nich velký prostor pro představivost. Ne každé dítě proto nadchnou. Já mám úspěšnost přesně padesát na padesát. A zaujaté byly spíše starší školkové děti (od pěti let výše). Pokud věříte, že zázrak pohádek je v emocích, které vyvolávají a jejichž prožívání formuje náš charakter, pak je tohle kniha pro vás a vaše dítě. Pokud máte rádi zajímavý styl psaní, klasiky už znáte zpaměti a chcete vyzkoušet něco nového a váš rozpočet a místo v dětské knihovně nejsou omezeny, sáhněte po této knize také. Je rozhodně zajímavá, jiná a zvláštním způsobem uklidňující. I pro i ty skeptičtější z nás, kteří se ne zrovna rádi prohrabávají pocity.