Akta Illuminae: Obsidio

Akta Illuminae: Obsidio
Závěrečný díl vesmírné sci-fi série Illuminae je tu! Také jste si tak moc oblíbily tyhle „cihly“, které se ne a ne vejít do knihovny? A co teprve jejich hlavní hrdiny - Kady a Ezru z Illu a Hannu a Nika z Gem. Obsidio, jak je u této série zvykem, má také ústřední dvojici sympatických hrdinů, a to Ashu, Kadyinu sestřenici, a Rhyse.
Poté, co hlavní hrdinové prvních dvou dílu série zachránili mnoho životů a porušili všechny existující zákony, se musí hromadně se všemi přeživšími dostat do jiné části vesmíru, která nabídne stabilitu, bezpečí a trvalé osídlení. Ovšem nepřítel s jejich postupem ani zdaleka nesouhlasí. Obchodní konsorcium stojící za invazí na mírumilovnou planetu se jen tak bez boje nevzdá. Takže jedinou možností k odvrácení zničení sebe samotných, evakuačních lodí i jedné malé promrzlé planety, je spolupráce. Dokáže to hvězdný tým? Mezitím Kady sestřenice, Asha, která přežila počáteční útok společnosti BeiTech, se připojila na své domovské planetě Kerenza k podzemnímu utajenému odporu. Shodou okolností se na tom samém místě objeví Rhys, její stará láska. Dokáží navázat tam, kde skončili, a překonat to, že stojí na opačných stranách konfliktu? Čas ubíhá a poslední bitva se blíží. Bude vedena nejen ve vesmíru, ale také na zemi. Hrdinové padnou, srdce budou zlomena. A pak bude konec… Závěrečný díl této série má taktéž zajímavé grafické zpracování obsahující různorodé záznamy typu chatů (konverzací), článků, deníkových záznamů, kreseb, e-mailové pošty, plánků či počítačového kódování. Stejně jako předešlé díly, i tento je plný akce, napětí, zvratů, překvapení. Dějová linie má spád a graduje ve správných chvílích. Velkou popisnost příliš nečekejte, jelikož tahle série spíše hraje na samotné vcítění se do akce a ztotožnění se s hlavními postavami. Na odlehčení atmosféry skvěle funguje humor obsažený v knize a všelijaké rýpavé vtípky probíhající mezi postavami. „Niku, do ***, ty máš pořád na sobě ten padák?“ „Možná...“ „A víš o tom, že budete lítat v kosmu, řekni, že jo... ?“ Celá série má schopnost svého čtenáře naprosto okouzlit, vtáhnout do děje a již nepustit do samotného konce. Vesmírné prostředí, zápletka i postavy jsou do nejmenších detailů promyšlené a je vidět, že autoři vědí, co píší, jak to píší a jak to v samotném výsledku bude působit na jejich čtenáře. MASON, E: Mám dojem, že napojit potenciálně psychotickou UI na systémy Maa by mohlo být problematický… I když vlastně, do ***, nemůže on teď slyšet, co říkám? MASON, E: Zdravím, ty zcela příčetná, laskavá počítačová entito, tady není nic k vidění! Nebyla by to young adult série bez nějaké té romantiky. Takže ano, nějaká chemie tu mezi hrdiny pracuje, ale zas nečekejte příliš. Na to tu není prostor, jelikož další katastrofa je na spadnutí a tahle konkrétní bude pro hrdiny znamenat buď život, anebo jistou smrt. „Tos tu holku musel fakt milovat,“ řekne Karpadiová. „A pak zas fakt nesnášet.“ „Když se jeden dost zamiluje, o moc víc než pytel jizev z něj nezbude. To mě naučila.“ Kluk si zase stáhne bundu, znovu se zapotácí a škytne. „Naučila mě v podstatě všecko.“ Pokud vám vrtala hlavou nějaká nevysvětlená záhada, tak Obsi ji objasní. Jak celou původní katastrofu, která se odehrává napříč všemi díly, tak i několik zcela nových. Kromě toho, že člověk konečně zavítá na pověstnou planetu Kerenza, kterou zná pouze prostřednictvím vyprávění z předcházejících dvou dílů, také pochopí, kdo za vším tím svinstvem ve skutečnosti stojí. A věřte mi, chcete to vědět! „Tak aspoň budeme žít tak, aby stálo za to pro ně umírat.“ Takže na závěr bych už jen zmínila jednu výtku, kvůli které je celkové hodnocení knihy 4* z 5*. Ten konec a ta konečná „epická“ bitva, která byla na můj vkus docela odbytá a celkově taková nedotažená. Měla jsem vysoká očekávání, jelikož vím, že tahle série to umí pořádně roztočit, ale opak byl pravdou. Neříkám, že ten boj probíhající jak ve vesmíru, tak na zemi byl špatný, to vůbec ne, jen jsem čekala mnohem více. Bylo to takové fajn, ale ne dechberoucí. Uspokojivé, ale bez té očekáváné jiskry, která dá vzniknout pořádnému požáru.