A jak se vám líbím teď?

A jak se vám líbím teď?
Holly Bourne, známá spisovatelka, která se dostala do popředí ve světě literatury díky trilogii knih žánru young adult Být holka je dřina (česky u nakladatelství Slovart). Na svém kontě má také tituly pro dospělé čtenáře, mezi které lze s určitostí zařadit knihu A jak se vám líbím teď? mající feministický nádech, což ovšem platí i o jejích knihách pro mládež.
Lidé si odjakživa lhali mezi sebou. Každý lže, někdo méně, někdo více. Ale především často lžeme sami sobě. A to o maličkostech majících v našem životě nulový význam, ale také o věcech, které jsou příliš bolestivé, než abychom se jim postavili čelem. A takový život také vede hlavní hrdinka knihy Tori. Tori má ve svém životě téměř vše, na co si jen dokážete vzpomenout. Je nadmíru úspěšná guru a spisovatelka. Její autobiografie si vede ve všech žebříčcích literatury mezi ostatními bestsellery velmi dobře. Navíc jako guru či motivační řečník také patří mezi nejlepší, a to jí je teprve třicet let! Volné dny tráví u počítače či na mobilu a posílá inspirativní zprávy svým fanynkám a obdivovatelkám a radí jim, aby žily takový život, jaký jen chtějí. Tahle Tori má kamarády a svůj život a je bezstarostná a baví se a copak byste nechtěli být jako ona? Co už ovšem její zástup fanynek neví je to, že Tori samotná se příliš svých rad nedrží. Což o to, ona by i chtěla, ale moc ji to nejde! Se svým vysněným mužem, kterého potkala na konci příběhu ve své knize, žije již více než šest let, ale už spolu ani nespí. Ona tráví noci na sociálních sítích a Tom vedle ní spí jako zabitý. Její okolí prodělává důležité životní milníky a ona jakoby byla zaseklá v čase. Žádná změna, žádné drama. Všichni její přátelé a známí se vdávají, žení, mají děti či je konečně čekají. Věty typu „jak je svět s dětmi hned krásnější a že ona se určitě také dočká“ jí začínají lézt na mozek, jelikož biologické hodiny pomalu, ale jistě tikají… Ne! Tori se nesmí nechat zlomit, vždyť má přece svoji úžasnou kariéru, ne? Naštěstí v tom není sama. Její nejlepší přítelkyně Dee prožívá totéž. Jenže pak se Dee bláznivě zamiluje, otěhotní a Tori začne pochybovat o každém svém rozhodnutí v životě, které udělala. Holly Bourne jsem si velmi oblíbila díky její YA trilogii, která se nejen výborně četla, ale měla velmi poutavé, inspirativní a hluboké myšlenky. I zde tomu nebylo jinak. A jak se vám líbím teď? je velmi čtivá, vtipná, upřímná a v mnoha směrech inspirativní zpověď ženy, která je pomalu ale jistě utlačována světem a jeho očekáváním. Být single ve třiceti a nevědět co dál s životem? Proč ne? Protože společnost od ženy v tomto věku očekává určité chování a škatulku s nápisem „Dokonalá manželka, milující máma a bezchybná hospodyňka“? „Můžeš být komplikovaná, a přesto bude pro někoho snadné tě milovat.“ Tori si v knize zažije mnohá trápení, která ji pomalu, ale jistě přivedou k životnímu rozhodnutí, že milovat někoho ještě neznamená, že jste (s ním) šťastní… Že mít strach udělat razantní rozhodnutí je normální. Že chybovat a pochybovat o sobě není nic špatného, důležité je si z toho všechno špatného něco vzít a ponaučit se. Proč ho neopustíš? Protože se bojím. Musím říci, že mě kniha samotnou v mnoha ohledech změnila a pomohla mi pochopit, jak se mnohdy svět a společnost staví k ženám. S čistým svědomím klidně mohu přiznat, že jsem feministkou, a i když jsem o nějakých těch pět let mladší než hlavní hrdinka, našla jsem se v ní, a to hned několikrát. Věřím, že až za pár let knihu znovu vytáhnu a přečtu si ji, změní mě ještě více! Takže suma sumárum, knihu doporučuji s hodnocením 4* z 5*.