Osho a jeho knižní novinka

Osho a jeho knižní novinka
V dnešní postmoderní společnosti, která klade velký důraz na výkon jedince a v souvislosti s tím i na jeho sebeprezentaci, hraje problematika duševní hygieny primární úlohu. Jednou z cest, jak ji přirozeně zařadit do našich životů, je kromě různých technik a metod rovněž čtení seberozvojové literatury, která má pro mnoho z nás silný motivační potenciál. Vede totiž k celkové aktivizaci a formou sdílených zkušenosti má mnohdy i terapeutický efekt - ostatně jako sám proces čtení.

V tomto článku bych se proto s vámi chtěl podělit o tip na knihu, která vyšla nedávno u Beta Dobrovský. Jejím autorem je stále inspirativní osobnost indického učence a filosofa Osha. Pro české čtenáře je uvedené jméno jistě známé, neboť Oshova tvorba je u nás na knižních pultech hojně zastoupena. Jeho poslední vydanou knihou je titul Byli jsme oklamáni. V ní nám autor umožní pozastavit se komplexně nad fenomény, které v důsledku dnešní doby zcela vytěsňujeme z našeho zorného úhlu. Základní podstatou textu je odvěká touha člověka po poznáni tajemství lidského bytí. Otázka, kterou si kladli například již antičtí myslitelé či slavný doktor Faustus.

Žijeme totiž ve světě, kde dominantní úlohu hraje vztah k materiálním hodnotám na úkor těch ontologických. Abychom naši téměř ztracenou touhu po otázkách, které nás přesahují, mohli znovu nalézt, vidí Osho řešení v návratu lidské žízně po poznávání skrytého. Ve 4 přednáškových cyklech knihy proto znovu vysvětluje podstatu všímavosti, věnuje se otázkám víry a bdělé pozornosti.

Klíčem k šťastnému a vyrovnanému životu je pak podle něj život v naprosté autenticitě, z vlastního pramene, který nepodléhá trendům doby, ale našemu naturelu. Oshovy knihy jsou pro mě vždy velkým zdrojem moudrosti a kontemplace, proto je doporučuji všem, kteří mají zájem nejen o filosofické otázky dneška.