Silnější než smrt

Silnější než smrt
Pokud máte rádi poutavé a dojemné příběhy o síle přátelství, odvahy, víry i naději v nelehkých válečných časech, směle sáhněte po románu Silnější než smrt a poznejte pevné pouto přátelství tří dospívajících kamarádů, jejichž svět dětství navždy změní fašismus.

Vstupte do Říma, kde vyrůstají Elisabetta, Marco a Sandro jako nerozluční přátelé navzdory tomu, že jsou v lecčem odlišní. Elisabetta je odvážná, krásná dívka, která sní o tom, že se stane spisovatelkou. Marco je trochu tajuplný, atraktivní cyklista, a Sandro mladý židovský matematický génius. Jejich přátelství brzy přeroste v lásku a Marco se Sandrem soupeří o Elisabettu. Mezitím se svět ocitá v ohrožení válkou a Mussolini vede Itálii na scestí. Italští Židé čelí tvrdým zákonům, které je významně omezují, a Sandrovi znemožňují dostudovat. Marco, který pracuje v místní fašistické organizaci, se obává, že jejich strana ničí jeho nejlepšího přítele, a je rozpolcený. Elisabetta uprostřed toho všeho bojuje o přežití, protože se jí v životě postupně všechno hroutí. Když napadnou Řím nacisté, dochází k šokující historické události, která rozhodne o osudu celé trojice jednou provždy.

Historický román Silnější než smrt je příběhem, který se odehrává na pozadí historických událostí a je prostoupený láskou i zradou, oddaností i ztrátou a hlavně rodinnými hodnotami. Filmově vyprávěný příběh vás přenese do Říma, který poznal vzestup i pád fašismu a nevyhnul se ani přátelství tří věrných přátel. Dva chlapci a jedna dívka do té doby zažívali období plné bezstarostného dětství i her, první zamilovanosti i rozčarování z dospěláckého světa, který je zakryt přetvářkou, nenávistí, ale i silnými rodinnými pouty a soucitem.

Příběh vyprávěný er-formou má z větší části v područí Elisabetta, Marco a Sandro. Tři hrdinové, kteří procházejí bouřlivým obdobím dospívání, ale i tím historickým, jež je postavilo před těžká životní rozhodnutí. Každý z nich si nese svůj cejch znamení. Marco je zarytým stoupencem fašismu, Sandro nadějným židovským matematikem a Elisabettin sen stát se spisovatelkou je alfou a omegou jejího snění. Do života jim ale vstupuje láska a válka. Soupeření dvou přátel o Elisabettino srdce je narušeno Hitlerem a Mussoliniho vizí, která žene Itálii do záhuby. Jejich život dostává povážlivé trhliny a osud si s nimi zahraje nepěknou hru plnou bolesti, trápení i drobných střípků štěstí.

Marco cítil zoufalství, přestože zvítězili. Věřil fašismu a oni věřili nacismu. A přesto je teď živý a oni jsou mrtví. Mezi ním a jimi přece není žádný rozdíl. Všichni jsou to mladí muži, kteří jenom uvěřili ve špatnou věc.
Marco se modlil, aby tohle byla poslední válka, ale věděl, že nebude. Lidi jsou omylní a vždycky budou věřit špatným věcem. Měl pocit, že právě zjistil něco, co jeho otec už dávno věděl, ale žádný z nich o tom nepromluvil.

Autorka je výtečnou vypravěčkou a nebojí se rozprostřít svůj příběh do široka a s dokonalým přehledem v něm využít všechny nabízené nápady i historické souvislosti. S kuchařskou přesností odměřuje chutné ingredience svého románu a nabízí čtenářům lahodné sousto, v kterém se míchají pestré chutě té nejlepší historické many. Svěží a čtivé vyprávění s dostatkem vjemů i pocitů vás vede příběhem, který jakoby byl určen pouze pro vás a jenom k vám promlouvají rozmanité charaktery postav srozumitelným a jímavým jazykem. Okamžitě jste vtaženi do poutavého děje, v kterém není nouze o zápletky, emoce ani historii a společně s hrdiny proplouváte jejich nelehkým osudem, z kterého vyčnívají osobní dilemata a morální rozhodnutí.

Velkou devízou románu je jeho zasazení do překrásného Říma. Budete nasávat aroma i dech tepajícího města a dobrovolně se necháte prostoupit italskou náturou i malebným historickým prostředím, z kterého se na vás vyhrnou bouřlivé rodinné vazby a na jazyku se vám usadí rozmanité vůně tohoto fascinujícího jižního koutu. Autorka si navíc dala záležet na historických podkladech a na pozadí poutavého příběhu o dospívání tří přátel se tak odehrávají italské dějiny, které se ocitají v temném a smrtelném stínu 2. světové války.

Její postavy jsou paletou charakterových vlastností a vy bedlivě vnímáte jejich vývoj během příběhu a vnímáte rozdíly mezi italskými obyvateli i drobné nuance, které přinášejí do vyprávění čerstvý závan zápletek a zvratů. Najdete si k hrdinům osobitý vztah a s napětím budete sledovat jejich životní pouť poznamenanou válkou, láskou i přátelstvím. Milovníkům historického čtiva a rozvětvených příběhů mohu román Silnější než smrt vřele doporučit a věřím, že i oni budou uneseni ze silného i laskavého příběhu tří nerozlučných přátel.