Je FOURTH WING jen další průměrné fantasy?

Dvacetiletá Violet Sorrengailová strávila většinu času s nosem zabořeným v knihách a pilně se připravovala na svou roli v kvadrantu Písařů. Celý život se jí však obrací vzhůru nohama v moment, kdy ji matka donutí nastoupit mezi obávané dračí jezdce. Dokáže křehká dívka přežít v krutém světě plném surového boje, zrad a smrti...?

Fourth Wing slibuje neotřelý svět plný akce, žhavé romantiky a... bouřlivého dračího ohně. Musím přiznat, že fantasy přímo zaměřené na draky zní už po teoretické stránce více než lákavě a ve spojení s bojovou akademií tvoří velice přitažlivou kombinaci. Oproti jiným „romantasy“ mě kniha příjemně překvapila osobitou hlavní hrdinkou, která mi ve srovnání s protagonistkami téhož žánru nijak zvlášť nelezla na nervy, jako tomu bylo třeba v sérii Griša či Království hříšných. I ostatní postavy na mě udělaly poměrně dobrý dojem, tedy snad až na Daina, který svým přehnaným ochranářstvím a zároveň neustálým podceňováním Violetiných schopností až příliš připomínal Mala Oretseva – kdo četl Grišu, pochopí.

Avšak ani tohle dílo se občasným klišé zcela nevyhnulo. Konkrétní stereotypy asi bez spoilerů vyjmenovat nedokážu, ale ráda bych podotkla, že valnou většinu dějových zvratů jsem odhadla ještě předtím, než se na následujících stránkách objevily. Pokud bych měla knize něco vytknout, byla by to právě předvídatelnost a možná i délka. Prvních 250 stran se v podstatě nic nedělo, a přestože se kniha četla svižně, určité pasáže jen zbytečně natahovaly děj. Kdyby se poměr stránek zkrátil o čtvrtinu, vůbec by mi to nevadilo. Za to strhávám Fourth Wingu pomyslný bod. Dílo se pyšní spalující pomalou romantickou linkou, která nenechá žádnou tvář bez ruměnce. A já se musím přiznat, že tohle šlo autorce na jedničku. Pokud se u čtení rádi červenáte, pak je pro vás kniha jako stvořená. Obzvláště třicátá kapitola, která knihu bez jakýchkoli pochybností řadí do literatury 18+!

Kdybych měla Fourth Wing popsat jedním slovem, řekla bych, že je to taková směsice. Vezměte Divergenci, přimíchejte Hunger games, možná i Labyrint a zakončete to brutálnějšími Bradavicemi z Harryho Pottera. Prostě taková všehochuť.

Otázkou tedy zůstává: Stojí Fourth Wing za to? Pokud od knihy čekáte vysoké fantasy s detailním world-buildingem, propracovanými postavami a historií typu Píseň ledu a ohně, Pán prstenů nebo Zaklínač, budete zřejmě zklamaní. V tomhle ohledu je kniha spíše oddechovějším kouskem, zaměřeným na pomalou romantiku s motivy znepřátelené lásky odehrávající se v prostředí kruté bojové akademie. Což ale nic nemění na faktu, že jsem si její čtení neskutečně užila. Knihu bych doporučila především milovníkům peprné a jiskřivé new adult romantiky, kteří by se rádi vrhli na lehčí fantasy, ale neví, kde přesně začít. Fourth Wing pro vás bude skvělým odrazovým můstkem a já vám zaručuju, že jak jednou okusíte adrenalin proudící akademií Basgiath, už nikdy nebudete chtít přestat.

A pro ty z vás, co příliš neholdují anglickým knihám – v českém překladu vychází „Čtvrté křídlo“ pod nakladatelstvím Fragment již na jaře letošního roku!