Korunní princezny: začátek skvělé fantasy série, nebo chabý pokus o originalitu?

Rose Valhartová nepoznala v životě nic jiného, než postele s nebesy, pompézní bály a prostě všechno ostatní, co k přepychovému životu princezny patří. A její sestra si je toho dobře vědoma. Zatímco se její dvojče nechává královsky opečovávat, připravuje se Wren Greenrocková na to, k čemu byla předurčena. Ovládnutí trůnu a znovunavrácení magie nejen do Jitřního paláce, ale celé Eany. Komu však nakonec na hlavě spočine koruna…?

Korunní princezny vtahují čtenáře do děje zajímavou zápletkou již od samotného začátku. Kniha je totiž psána ne jednou, ale rovnou dvěma autorkami, které se v psaní střídají po krátkých kapitolách, jež korespondují s propletenými příběhy našich hlavních hrdinek. Rose je zpočátku prezentována jako typicky rozmazlená princeznička, ale v průběhu u ní můžeme pozorovat krásný vývoj v mladou, sebevědomou ženu, která je ochotna pro své království udělat téměř cokoliv. Zatímco divoká a drzá Wren sice předstírá opovržení palácovým děním, je tento tuctový život přesně tím, po čem hluboko v srdci vždycky toužila.

Obě spisovatelky mají dar pro vyprávění a příběh tak působil velmi promyšleně a konzistentně. Kapitoly na sebe skvěle navazovaly a po příběhové stránce měly pohledy obou princezen stejnou váhu. Nejvíce však oceňuji tvorbu světa a magický systém, který se v něm funguje. Způsob kouzlení byl velmi zajímavý a na rozdíl od jiných YA fantasy, které jsem za poslední dobu četla, velmi originální a nápaditý.

Za největší výtku knize považuji kupodivu její délku. Občas to působilo, jako by autorky zapomněly, že nepíšou vlastní samostatnou knihu, ale jedno dílo dohromady. Příběh má sice bezmála 500 stránek, a přesto se skoro v polovině z nich nic nedělo. Vycpávkové kapitoly mě začaly docela rychle nudit a nezachránilo to ani časté pošťuchování mezi hrdinkami a jejich klučičími „crushes“, přestože byly tyhle scény více než roztomilé. Knize by vůbec neuškodilo, kdyby byla o čtvrtinu (možná dokonce i polovinu) kratší, ba naopak.

Stojí tedy Korunní princezny za to? Jako celek hodnotím dílo z pera Catherine Doyleové a Katherine Webberové nadprůměrně. Jedná se o skvělé YA fantasy, ve kterém najdete všechny důležité žánrové elementy. Napětí, lásku, přátelství a magii skrývající se nejen ve vyslovených kouzlech, ale především ve vlastní rodině, která v sobě nese silnější pouto, než jakékoli zaklínadlo.