Chlapec, který neměl na výběr

Chlapec, který neměl na výběr
Přivítejte představitele jednoho z nejznámějších knižních „bad-boys“, který svým šarmem očaroval nejednu fanynku. Obyčejně neobyčejného kluka, jehož silnými stránkami nejsou ve skutečnosti kletby, které se nepromíjí, ale především důvtip, upřímnost, pokora a nikdy neutuchající laskavost.

Jakožto vášnivá fanynka ságy o brýlatém čaroději s jizvou na čele a zároveň hrdá členka zmijozelské koleje jsem ihned po vydání tohoto díla věděla, že mě prostě nesmí minout. A to i přes fakt, že je to autobiografie, které rozhodně nejsou mým šálkem kávy (ani šálkem pravého anglického čaje). Jenže to by ji nemohl napsat Tom Felton, který umí snad úplně všechno. Nejenže je výborný herec a báječný muzikant, ale po přečtení téhle čtyřsetstránkové bichle můžu upřímně doplnit výčet o nálepku: skvělý spisovatel.

Vzhledem k tomu, že se jedná o žánr, který běžně nečtu, jsem k dílu neměla příliš velká očekávání. A vlastně jsem za to nakonec ráda. Proč? Inu, to čiré nadšení a radost ze zážitku, jakým pro mě četba i přes obavy nakonec byla, je prostě k nezaplacení. Pokud vás stejně jako mě zpočátku odrazoval počet stran, pak vás ráda vyvedu z omylu. Dílo je psané jednoduchým jazykem a plyne tak velmi svižně. Krátké kapitoly s rozmanitou tematikou se pak dozajista postarají o to, aby pro vás čtení bylo příjemným zážitkem na jedno až dvě odpoledne. A já vám zaručuju, že od téhle knihy se neodtrhnete.

Když už jsme u obsahu, samotnou mě překvapilo, kolik témat dokázal Tom do knihy vměstnat. Najdete zde pasáže, u kterých vám budou smíchem cukat koutky, zajímavé historky z natáčení a celkově ze světa filmu, ale taky vážnější části, u kterých se zamyslíte nad životem, ze kterých vám bude smutno a možná vám dokonce na stránku ukápne slza.

Knize chtě nechtě musím strhnout body za překlad, který byl v určitých pasážích více než zvláštní a krkolomný. Některé chyby a překlepy byly vyloženě jako pěst na oko, což je vzhledem ke všemu ostatnímu velká škoda.

Jako celek však tohle dílo zařazuju mezi skryté klenoty autobiografií. Kéž by byly všechny knihy v tomto žánru stejně upřímné a autoři dokázali o svém životě mluvit alespoň z části s takovou pokorou, jako právě Tom Felton. S kouzelnickou hůlkou vřele doporučuji nejen zarytým potterheadům, ale také všem ostatním, kteří si chtějí přečíst příběh o klukovi, jehož život nebyl i přes zjevnou slávu tak jednoduchý, jak se na první pohled může zdát.