Vítejte v Litersu

Vítejte v Litersu
Jaké by to asi bylo, kdybyste na ulici narazili na knižního Pottera nebo třeba Sherlocka Holmese? Přesně takový je život devatenáctileté Malou, která je všechno, jen ne obyčejná. Jakožto dcera fiktivního padoucha a skutečné ženy se narodila jako antimúza, přičemž jediným polibkem dokáže spisovatelům vymazat z hlavy veškeré myšlenky na jejich potenciálně bestsellerové dílo. To je prostě realita, ve které žije. Avšak jednoho dne začnou spisovatelé umírat. Podaří se Malou vyřešit tajemství opředené okolo záhadných vražd? Vítejte v Litersu. Ve světě, kde knižní postavy ožívají a nic není tak, jak se zdá…

Lisa Rosenbeckerová je mladá německá autorka, která svou lásku ke psaní objevila již při svém studiu na vysoké škole. Tento Young Adult fantasy román s nádhernou obálkou je prvním dílem z připravované trilogie, která je v autorčině rodné zemi již publikována. A po přečtení úvodního dílu upřímně doufám, že se její vydání chystá také u nás. Jelikož tohle bylo vážně super. Svět Litersa je splněným snem každého knihomola. Kdo by taky nechtěl žít ve světě plném jeho oblíbených knižních postav?!

Musím přiznat, že k hlavní hrdince jsem si cestu přeci jen chvíli hledala. Vzhledem k jejímu věku jsem očekávala o něco vyspělejší chování, ale na druhou stranu mě to po čase přestalo rušit (asi jsem už dostatečně obrněná z jiných YA). Za největší plus celého příběhu považuju jak prostředí skutečného Londýna, tak pasáže z Meziknihovny, které byly vskutku zajímavé a zábavné. Je však pravda, že se některé dějové souvislosti odehrávaly až příliš rychle, a vlastně ani samotní hrdinové občas nevěděli, co se děje a proč. Přestože je kniha součástí trilogie, dá se číst i samostatně. Z toho důvodu se vysvětlení ohledně fungování světa mohlo zdát občas urychlené a nelogické. I přes pár škobrtnutí se však příběh četl svižně a autorčin styl vyprávění mi sedl.

No a nebyla by to klasická „young-adultovka“, kdyby se v příběhu neobjevila taky romantika. Vztah mezi potřeštěnou Malou a ubručeným Landsburym mě moc bavil. Ze všeho nejvíc se mi však zalíbila právě detektivní zápletka, která celý příběh doprovází a vytváří tak kouzelně tajemnou atmosféru. Zajímavé rozuzlení bylo sladkou třešničkou na dortu.

Litersum je recept na příjemnou oddechovku. Vezměte si urban fantasy, přimíchejte humorné popkulturní hlášky, okořeňte tajemnou detektivní zápletkou a naservírujte společně s lehkým enemies-to-lovers vztahem a tadá – vznikne vám z toho tato milá kniha. Pokud si chcete odpočinout od nadupaných a sáhodlouhých fantasy světů, pak je pro vás Litersum jako stvořené!