Thriller Bezčasí s propracovanou zápletkou

Třetí díl série Melancholie od švédské autorské dvojice s pseudonymem Erik Axl Sund dostal název Bezčasí. Zachovává si určitou atmosféru z předchozích dílů, přesto je v některých věcech trochu odlišný. Erik Axl Sund aneb Jerker Eriksson a Håkan Axlander Sundquist jsou známi svými často velice brutálními thrillery s někdy až hororovou atmosférou. Nabízejí velice silné příběhy s temnou atmosférou, v níž se velice brzy začnete potácet na pokraji šílenství. Podobné je to i v případě Bezčasí, i když…

Zápletka nejdříve sleduje mladou dívku, která je po rvačce zatčena. Nemluví, policisté neznají její totožnost a celkově jsou všechny věci okolo její osoby dosti zamotané. Případu se ujímají Jeanette Kihlbergová, Jimmy Schwarz a Nils Ahlund, ale dlouho nemohou na nic přijít. Navíc musejí vyšetřovat i dvojnásobnou vraždu, která by ovšem mohla s dívkou souviset. A co když se s vyšetřováním začne propojovat i zápletka románu slavného spisovatele Pera Qvidinga, který píše o dívce vyrůstající na konci 19. století?

Jak už jste určitě sami pochopili, tito autoři rozhodně nepíší jednoduché romány. I v případě toho největšího je zápletka slušně rozvětvená, nabízí řadu odboček a na první pohled nesouvislých linek. Ty se samozřejmě postupně začnou propojovat, jak už to tak u podobných titulů bývá. Rozhodně však musíte dávat po celou dobu pozor, všímat si různých podrobností, abyste později dokázali všechno pospojovat do toho správného konce.

Oproti předchozím knihám autorů mě největší rozdíl přijde v tom, že se nesnaží za každou cenu šokovat. Obsah je o poznání méně brutální, i když tu samozřejmě jsou vraždy a silná témata. Atmosféra je stále velice silná a zároveň i hodně temná, to je ovšem dáno i samotným stylem psaní autorů.

Daleko více prostoru ovšem dostávají různá tajemství v pozadí, věci minulé a samozřejmě i vyšetřování. Jak už jsme se zmínili, jednou z postav je i slavný spisovatel. Části jeho knihy jsou vloženy do textu a jsou zdánlivě nesouvisející odbočkou. Vlastně jsem po poměrně dlouhou dobu netušil, jakou to má všechno spojitost. Když vám to ovšem začne postupem času všechno docházet, budete mít z tohoto složitého propojení velkou čtenářskou radost.

A nebojte se, tak úplně to neznamená, že by autoři prostě jen vyměkli. Vlastně to na vás všechno bude působit ještě lépe, což nakonec dokazuje i velice slušné hodnocení na Databázi knih. Jen se prostě rozhodli trochu pozměnit svůj cíl šokovat za každou cenu a díky tomu sami sobě rozhodně prospěli.

Bezčasí je tak trochu jiným počinem než dva předchozí díly, přesto si v sobě nese jednoznačný rukopis této populární autorské dvojice. Za mě se rozhodně jedná o jeden z jejich nejzajímavějších titulů, k němuž byste se ovšem samozřejmě měli propracovat přes dva předešlé. Rozhodně budu Jerkera Erikssona a Håkana Axlandera Sundquista nadále sledovat a čekat, s jakým dalším zajímavým thrillerem přijdou ohromit náš knižní svět.