Les(ž) v domě

Les(ž) v domě
Česká knihkupectví lákají čtenáře na šestý román bestsellerové Aleny Mornštajnové Les v domě. Silný a velmi čtivý příběh o touze dítěte po lásce a přijetí, které však nepřicházejí, se vám bolestivě vpije pod kůži. Ale nebudete litovat.

Cácora je v knize bezejmenná dívenka. Žije v domě u lesa společně s rodiči a prarodiči, a když ji postupně opustí otec i matka, zůstane „na krku“ babi a dědovi. Ti se však starají pouze o fyzickou stránku věci – živení, šacení, střechu nad hlavou. Bohužel lásku v rodinném kredenci nemají, a tak dupají po dětské duši, jak můžou. Holčička roste a nalézá svůj klid v průměrnosti:

„Věděla jsem jen, že nejbezpečnější způsob existence je být takovým člověkem, který splyne s okolím. V přítomnosti babi jsem byla nevděčná zahořklá holka, s dědou malý ustrašenec, s mámou dcera, s níž jsou jen samé potíže. Ve škole jsem byla Esteřin stín. Moje opravdové já se nestihlo vytvořit. Byla jsem odraz v zrcadle. Měnila jsem se podle očekávání člověka, který se na mě díval, protože jsem toužila všem vyhovět. Myslela jsem si, že když budu taková, jakou si mě lidé přejí mít, když budu říkat, co chtějí slyšet, přijmou mě mezi sebe.“ (str. 66)

Když je však ve svých devíti letech konfrontována se svými údajně biologickými bratry, situace se zvrtne a dívenka prozradí víc, než by sama chtěla. Dá se jí však věřit? A není její přiznání jen další ze lží?

"Lhát se prý nemá, to je všeobecně známá věc. A přitom lidé lžou pořád. Můj život byl od samého začátku postavený na lžích. Kupily se na sebe, některé mi ubližovaly, jiné mě chránily a pomáhaly mi proplouvat dny, které navazovaly jeden na druhý jako řetěz bez konce. Se lží před očima jsem vyrůstala, všichni dospělí v mém okolí lhali a skrývali pravdu, která by světu ukázala jejich nelichotivou tvář, a tak jsem se to naučila taky, sžila jsem se se lží a považovala ji za běžnou součást života." (str. 213)

Strhující, dojemný, palčivý, šokující, čtivý. Takový je poslední román Aleny Mornštajnové Les v domě

Alena Mornštajnová patří mezi nejčtenější současné české autorky. Do širšího čtenářského povědomí se zapsala v roce 2017 románem Hana, ověnčeném několika literárními cenami, románem Slepá mapa, Tiché roky a dystopickým románem Listopád. Je také autorkou knih pro děti – Strašidýlko Stráša, Kapka Ája a Teribear. Tajemství modré krabice. Všechny její knihy vyšly pod hlavičkou mateřského nakladatelství Host.

Vystudovala jsem francouzštinu a češtinu na brněnské univerzitě. Jsem nenapravitelná optimistka, která díky dcerám věří v jednorožce, dobré lidi a šťastné konce. Ráda píšu a čtu a nepřestávám žasnout nad krásou našeho jazyka.