Vraní oko: Novinka Michaely Klevisové

Vraní oko: Novinka Michaely Klevisové
Aktuální novinka populární autorky detektivek Michaely Klevisové nás tentokrát zavede na jižní Moravu - do poklidných zákoutí slepých ramen Dyje a hnízdišť vzácného ptactva. I tady se vraždí.

Hlavní postavou detektivky je žena v nesnázích - Eva Tůmová, nadějná fotografka se smůlou na chlapy. Kniha by se mohla klidně jmenovat Klub nešťastných žen, protože Eva není rozhodně sama, kdo nežije život, který by si vysnil a komu by dvě mrtvoly nevyřešily ledasjaký mrak na nebi života: je tu nešťastná a dlouhodobě nespokojená vdova, ornitologova zhrzená milenka, majitelka penzionu, která už ho nechce, její snacha a alkoholem nasáklá matka podezřelého.

Protože jedna z obětí má spojitost s rok starým mordem z Prahy, objevuje se zakrátko na scéně i Josef Bergman se svou kolegyní. Inspektor se ihned po příjezdu ujímá vyšetřování, které do té doby vůbec neexistovalo, a ačkoliv se jej týká pouze jedna oběť, nikde se nedočteme, že by místní policii zajímala ta druhá. Kdo by čekal, že se detektiv bude plést pod nohy moravským vyšetřovatelům a pokvete obligátní rivalita mezi „moraváky a pražáky“, mýlil by se. Zřejmě vražda milovníka ptactva není nic, čím by se zdejší kriminalisté vzrušovali. Stejně tak zabití ranou do hlavy s následným pádem na bobrem ohlodaný a naostřený pahýl stromu je poněkud úsměvné.

Příběh nicméně příjemně graduje. Pomalu se rozplétají jednotlivé osudy a motivace podezřelých, jak to má být. Vraždit tedy mohl kdokoliv a bude příjemné si počkat na překvapivé rozuzlení. Žádné velké drama ani akce. Když ale přidáte jednu hodně starou tragédii, nevychází Vraní oko vůbec špatně. Zbývá jenrozmotat další osudy zúčastněných žen. Ledy se pohnuly a čtenář může pouze doufat, že správným směrem. V tomto ohledu ponechává autorka čtenáři volnost. Nabízí jen náznak, naději a přání, aby bylo lépe.

Autorka se, jako již tradičně, soustředí na motivaci vedlejších postav. Podrobně se věnuje jejich frustraci a proměně v časovém úseku konkrétního detektivního příběhu. Bez teatrální katarze dopřává svým hrdinům a většinově hrdinkám rozuzlení a posun v jejich dosavadních životech. To vše na pozadí detektivního příběhu, kterému nechybí nic z řemeslného umu, jemného vtipu a napínavého vyvrcholení.

Vraní oko navodí intenzivní blízkost přírodních kulis mezi hejny ptactva, komárů a blízkosti řeky, která pomalým proudem odnese všechna trápení.