Česká detektivka s přidanou hodnotou

Česká detektivka s přidanou hodnotou
Vraždy na dvojce jsou zajímavým detektivním debutem od aktivního policisty Ondřeje Fanty. Podíváte se v něm na kriminalitu v Praze přímo z pera jednoho z nejpovolanějších. Ostatně kdo by mohl popsat zločiny nejlépe než ten, kdo je doopravdy potírá?

Hned na úvod vás určitě zaujme, že je tento příběh inspirovaný skutečným prostředím smíchovské kriminálky a životem reálného poldy. V knize se seznámíte s Filipem Pokorným, který byl po neshodě s nadřízeným odvelen na výjezdovku kriminálky pražského Smíchova. Rád by dostal nějaký pořádný případ, který by ho zavál zpět do sedla. Až se jednoho dne k němu opravdu dostane.

Kniha vyšla prostřednictvím nakladatelské online služby Pointa, v níž autoři po malých částkách získávají finance na vznik samotného díla, ale zároveň si i hledají spolupracovníky. Od dob menšího projektu se ovšem podstatně posunul, protože dnes již spadá pod společnost Albatros Media. Možná byste čekali, že zde budou spíše méně zajímavé nebo až okatě začátečnické texty. Někdy tomu tak může být, ale rozhodně to není případ Vražd na dvojce.

Na stránkách tohoto díla vlastně naleznete zajímavou detektivku, na níž je minimálně částečně znát, že se autor v tomto oboru prostě vyzná. Dočkáte se pátrání po stopách, korupce, napínavých chvilek, ale i akčních momentů. Samozřejmě nechybí ani poměrně nečekané zvraty, během nichž si ověříte, že ne každý musí být takový, jak se na první pohled tváří.

Celý text je zajímavě členěn. Jednotlivé kapitoly jsou poměrně krátké a jejich názvy se odvíjejí od toho, kde se zrovna děj odehrává. Najdete tu názvy Anděl, Karlov, Vinohrady, Žižkov, ale třeba i Brno (trochu nečekaně). Na začátku každé z nich je navíc místo znázorněné pomocí hezkých černobílých ilustrací. Další přidanou hodnotou je i vysvětlení jednotlivých trestných paragrafů zločinu jako je Braní rukojmí, omezování osobní svobody nebo vysvětlení pojmů pachatel a spolupachatel. Jako komplet tak působí kniha opravdu přitažlivě a zaujme čtenáře nejen svým obsahem.

Čtení mě po většinu času bavilo. Jasně, je možná trochu znát, že se jedná o debut autora. Potřebuje se ještě trochu vypsat. Přesto vás nic vyloženě neurazí ani neznechutí a vlastně tak v poklidu si doplujete až do posledního slova. Je to v podstatě docela klasická česká detektivka se zřetelnou chutí reality. Není ani příliš krvavá, což možná mnozí ocení. Přijde mi, že dnes je často v kurzu co nejbrutálnější a nejvíc šokující obsah. No ani já se podobným titulům nevyhýbám, ale tohle byla příjemná změna.

Jestliže tedy máte na něco podobného chuť, můžu vám Vraždy na dvojce s klidným svědomím doporučit. Líbily se mi nejen tím, že se odehrávají v prostředí mě známém, ale především tou přidanou hodnotou v podobě ilustrací či vysvětlování policejních pojmů. Ondřej Fanta už se údajně chystá na nějakou další knihu, tak snad se jí dočkáme brzy a nabídne nám minimálně stejně atraktivní obsah.