Tomáš Volf popáté - tentokrát s hodně osobním případem

Již pátý díl případů policisty Tomáše Volfa opět dostal krátký a efektivní název Nalezení. Oblíbený jihočeský autor detektivek Jiří Březina tentokrát zápletku hodně propletl i s Volfovým dětstvím, takže se rozhodně máte na co těšit.

Musím se přiznat, že se  stejně jako mnozí další těším na každou novou knihu Jirky Březiny. V průběhu let se tento sympatický chlapík vypracoval v jednoho z nejoblíbenějších autorů detektivek v Čechách, přičemž již několikrát získal i Cenu Jiřího Marka za nejlepší českou detektivku.

Tomáš Volf se tentokrát vypraví do míst, ve kterých strávil dlouhé roky svého dospívání. Tak trochu ho tam naláká soukromá vyšetřovatelka Eva Černá, jíž si jistě mnozí z vás pamatují z jiného vyšetřování. Tentokrát se musejí potýkat s pohřešováním mladé holčiny, která způsobila tragédii a poté se po ní slehla zem. Co když má ovšem tento případ spojitost s událostmi z dětství hlavního hrdiny této série, na než chtěl jmenovaný již dávno zapomenout?

Stačí takto drobné nakousnutí zápletky abyste si byli jistí, že tohle bude hodně velká paráda. Ostatně vždycky, když se v nějaké detektivce či thrilleru díváme do minulosti ústřední postavy, slibuje to velký zájem čtenářů. Kdo by se totiž o policistovi, se kterým už nějaký ten rok trávíme, nechtěl dozvědět více?

Od Jirky Březiny to byl tedy velice chytrý tah, jak všechny nalákat k v pořadí již pátému případu Tomáše Volfa. Nechybějí mu stejné atributy jako těm předchozím – napínavá a propracovaná zápletka, prostředí českého venkova, které vás do sebe okamžitě vtáhne a samozřejmě i nečekané zvraty.

Jak už jsme se ovšem zmínili, tentokrát se podíváte i do minulosti oblíbeného policisty. Konkrétně do jeho školních let. Poznáte tak jeho podstatně mladší tvář, která má ovšem s tou současnou i řadu podobných rysů. Třeba lásku k metalové hudbě. Už tehdy se navíc začal vytvářet jeho vztah k budoucímu povolání policisty.

Navíc se dozvíte jedno tajemství, které bude propojené se současným případem. To vám bude od začátku jasné, ale zároveň budete s nadšením koukat, jak autor střídá přítomnost s flashbacky z minulosti. A jak do sebe všecko začíná hezky zapadat. Nejedná se o žádnou drasťárnu, násilí tu máme spíše pomálu. I přesto postupně vyniká mrazivá atmosféra, když začínají na povrch vyplouvat některé události.

Někteří možná mohou vytknout knize určitou nelogičnost. Tomáš Volf je v dané lokaci vlastně na dovolené, což může někomu připadat lehce nesmyslné. Jasně, ve skutečnosti by ho asi takto k vyšetřování zločinu nepustili, tím spíše jeho nepolicejní kamarádku. A ještě se o tom až do samotného konce nedozví ani jeho nadřízený. Ale čert to vem, tohle přece není literatura faktu. Jinak jsou totiž veškeré postupy poměrně realistické, takže si budete čtení rozhodně užívat.

Jirka Březina s každou knihou roste směrem k detektivním výšinám. Rozhodně si zaslouží všechen úspěch a kladné ohlasy, které na něj ze všech stran slyším. Dokazuje to i jeho nejnovější kniha Nalezení. Jedná se o velice čtivou a napínavou záležitost, která nabídne skvěle promyšlenou zápletku a nakonec i dostatečně uspokojivé rozuzlení. Knihy tohoto autora mě prostě baví a rozhodně právem patří mezi nejúspěšnější autory detektivek v Čechách.