Říše upíra

Říše upíra
Jay Kristoff, známý australský autor fantastiky, je tu s novou sérií, která má být ještě temnější než jeho vlastní humor. Společně s Amie Kaufman má na svém kontě sci-fi série Akta Illuminae a Aurora povstává, sám pak např. moji oblíbenou, do češtiny bohužel nepřeloženou, mechanickou sérii Lifelike, nebo trilogii Nikdynoc. Nyní přichází se zbrusu novou sérii (něco mezi 3-5 díly dle informací na internetu) – Říše upíra!

Je to již 27 let, co Slunce naposledy vyšlo na oblohu. Po celou tu temnou dobu vedli upíři válku proti lidstvu a nyní v moři temnoty přežívá jen pár jiskřiček svitu. Gabriel de León je člen Stříbrného řádu, jenž měl chránit svět před tvory noci. Z bratrstva avšak zbyl už jen on a nyní je nucen ve vězení vyprávět svůj příběh o slavných bitvách a krutých válkách, zakázané lásce či Věčném králi. Ale hlavně o poslední naději lidstva - grálu!

Příběh je zároveň vyprávěn er-formou (současnost) i ich-formou (minulost) z pohledu hlavní postavy Gabriela. Po popisné stránce autor svým čtenářům naservíroval příběh bohatý na ty nejmenší možné detaily – velice živé, snadno představitelné a často i nechutné a krvavé. Dějová linie měla spád a gradovala na těch správných místech – na začátku se příběh zdá spíše táhlý a pomalý a čtenář nevěděl, co od něj má čekat, ale pak! Jízda roku! Autorovi se musí nechat, že v porovnání s jeho předešlými tituly je tento skrz na skrz hodně temný (ani ta Nikdynoc nebyla až taková). Skvělým bonusem knihy, krom její krásné obálky – opět podobnost s Nikdynocí, jsou ilustrace, které napomáhají s rozvojem děje během čtení, nebo její suchý, značně černý, humor.

Co se týče samotné zápletky knihy, jevila se vcelku originální. Samozřejmě se zde našlo několik klišé momentů, což je ale téměř v každé knize, a zápletka připomínala kombinaci Zaklínače a Bladea, ale to ve výsledku nevadilo.

Dalším plusem této knihy je to, že se autor opravdu kvalitně připravil a zaměřil na samotnou existenci upírů a na legendy a pověry o nich, a stvořil dílo, které obsahuje mnoho známých i neznámých mýtů o nich. Jay si fakt dal tu práci a vložil do knihy něco navíc – např. odlišnou řeč u starších upírů, rozebírání tématu překročení tekoucí vody či samotný proces proměny člověka v krvesaje, tudíž čtenář se dozvídá napříč celou knihou mnoho cenných informací o těchto bytostech.

Hlavní postava, se kterou nejednou dalo i ztotožnit, Gabriel de León, byla z mého pohledu velice zdařile vykreslená. Navíc také postupem děje si šlo všimnout, jak moc velkou změnou své osobnosti a charakteru prošel. Dále např. i manželka Gabriela Astrid patřila mezi mé oblíbence, nebo mistr Šedoruký.

Krom výčtu zajímavých informací o upírech se rovněž můžete těšit na legendární bitvy šmrncuté romantikou či v dnešní době velice oblíbený LGBT prvek. Tento velice akční, napínavý příběh plný zvratů vřele doporučuji a velmi se těším na jeho pokračování, jelikož ten konec… Boha jeho, dejte mi okamžitě další díl, nebo se neudržím!