Na pólu je naprosto unikátní kniha. Najdete ji v oddělení přírodopisných knih, ale určitě ji nejvíce ocení děti. Je totiž vytvořena technikou Photicular. Název této techniky vám možná příliš neřekne, ale až ji uvidíte, bude vám to jasné! Jsou to hýbací obrázky! Ty, které se za vašich/našich mladých let přidávaly jako dáreček do sladkostí.

Živé fotografie jsou v této knize stěžejní. Ke každé je připojena jedna strana souvisejícího textu. A na začátku knihy nebudete ochuzeni o šestistránkový úvod do světa polárních zvířat.

Fotograf Dan Kainen se rozhodl toto dílo vytvořit, protože mu bylo líto, že čtenáři a lidé, kteří si prohlíží jeho fotky, jsou ochuzeni o nádheru, kterou on sám při focení vidí. A dokonce ani tak skvělý fotograf jako je on ji nedokáže zachytit. Neohrabané ploužení mrože, sovice vrhající se střemhlav za potravou, husky neúnavně tahající saně. Některé věci se musí zažít a vidět na vlastní oči a kniha plná obyčejných fotek by v tomto souboji snadno prohrála s jinými moderními médii.

Texty v knize vytvořila Carol Kaufmann, která má neuvěřitelné nadání z poměrně suchých přírodopisných faktů udělat vzrušující a moderní čtení, které přiblíží krásu divoké polární přírody i mladším čtenářům. Třeba kapitola o sovici sněžní začíná připomínkou té dozajista nejznámější – Hedviky (jestli tápete, tak malá nápověda – Hedvice vdechla život J. K. Rowlingová ve svém nejslavnějším díle). V kapitole o sobu polárním se zase dozvíte, kde se sob v anglicky mluvící literatuře objevil poprvé jako tažné zvíře pro sáně svatého Mikuláše. Carol Kaufmann píše čtivě, srozumitelně a zajímavě.

Na pólu je živá kniha, kterou můžou tatínkové předčítat svým dětem během deštivého nedělního odpoledne nebo poslouží k zabavení malých objevitelů. Líbit se bude i dospělým, kteří se chtějí populárně-naučným způsobem seznámit se základní severskou faunou a nemají předchozí znalosti ani zkušenosti. Přírodovědci ji ale nekupujte.

Vyprodukovat knihu technikou Photicular není úplně nejjednoduší a nejlevnější záležitost, což se odráží v ceně knihy. Doporučená prodejní cena 649 Kč je podle mého názoru výraznou nevýhodou této knihy. Zvláště, když její hlavní cílovou skupinou skutečně budou spíše mladší školáci, případně předškoláci (neříkám, že živé fotografie se nebudou líbit i jiným, já sama jsem se o knize dozvěděla od kamarádky s dětmi neškolkovými). Osobně si myslím, že ta kniha je pro výše uvedenou skupinu rozhodně hodna své o něco vyšší ceny.

P. S. Nyní můžete mít knihu za akční cenu 498 Kč!