Spáčův hrad

Spáčův hrad
Nový román Barbary Erskinové se opět odehrává ve dvou dějových liniích: v současnosti a v 15. století ve Walesu. V roce 1400 se na velšských hranicích schyluje k válce. Catrin je mladá žena, která žije se svým otcem dál od lidí, na kopci, v domě zvaném Spáčův hrad. Říká se mu tak proto, že když v něm lidé spí, zdávají se jim sny o budoucnosti. Catrinin otec je věštec a ona má stejné schopnosti. Oba hrají nebezpečnou hru v centru nelítostného boje velšských vzbouřenců s anglickým vojskem.
V roce 2015 odjíždí Andy do starého Spáčova hradu, kde před staletími žila Catrin. Na samotě se snaží srovnat se se svým nynějším životem, tak trošku utéct a ukrýt se a urovnat si myšlenky, co má dělat dál. Ale pokaždé, když zde usne, vrací se ve snění do minulosti. Setkává se s Catrin a jejím poněkud podivínským otcem. Najednou Andy nehrozí nebezpečí jen v jejím současném životě, ale také ve snu. Cestování do minulosti se stává čím dál tím nebezpečnější. Když se začne Catrin či její otec zjevovat jako duch v současnosti, aniž by Andy spala, ví, že začíná jít do tuhého…   Catrin stála u okna a zamyšleně na ni hleděla. Věděla, že ta žena s ní sdílí její děsivé sny, a mrzelo jí to. Věděla také, že se bojí usnout, a jaký to je pocit. Po špičkách popošla blíž. (…) Přistoupila ještě blíž a začala zkoumat Andyino oblečení…   Toto je moje druhá kniha od Barbary Erskinové a určitě si přečtu další. Ostatně, v mé knihovničce jich na mě čeká ještě asi pět. Děj i zápletka jsou skvělé. To jak se proplétá minulost s přítomností, je geniální. Moc mě bavilo zjevování obou hrdinek v čase té druhé. Tím pádem si myslím, že i milovníci duchařin, si zde přijdou alespoň trošku na své. Ale musím zmínit i malé mínus, které kniha má a to je podle mého zdlouhavost děje. Některé pasáže o podrobném popisu bojů mezi velšany a angličany byly podle mě zbytečné. Kdyby kniha měla o něco méně stran, byla by bezchybná. Ale to je můj názor, někomu to vadit třeba nemusí. Naopak, kdo miluje historii a třeba právě toto období dějin, přijde si určitě na své. Moc se mi líbil konec, jak do sebe děj celý zapadl a vše se krásně uzavřelo. Spáčův hrad, je zajímavý, kouzelný příběh dvou žen, žijících v různých staletích, na jednom magickém místě, se zvláštní čarovnou energií, která jim změnila život. Pokud vás toto téma láká, zkuste nahlédnout, Spáčův hrad vás již očekává… Barbara Erskinová dosud vydala čtrnáct románů a tři sbírky povídek. Její knížky stále patří k bestsellerům. Zúročuje v nich svůj hluboký zájem o historii, dávná tajemství, spojená s nadpřirozenými jevy, a schopnosti vylíčit výjimečné lidské osudy. Její první román byl Lady of Hay (r. 1986). V češtině vyšel pod názvem Žila jsem před staletími.