Michel Faber a jeho Kniha zvláštních nových věcí

Spisovatel Michel Faber klame tělem. Intelektuálové ho milují. Předhánějí se, kolik v jeho knihách najdou vrstev, skrytých smyslů, poselství a vůbec toho, co mě samotného na literatuře tak nějak děsí. Stačilo mi však si před lety přečíst jeho debut, povídkový soubor „Někdy prostě prší“, a pochopil jsem. Michel Faber je fenomén. Spisovatel, kterého nejde zařadit. Sci-fi o dívce, která svádí stopaře v červené Toyotě si jen tak prolne viktoriánským románem tlustým jako pěst nebo třeba příběhem o tom, jak muže vzrušuje mléko z kokosových ořechů.

Fakt. Nekecám.

Spisovatel Michel Faber totiž rád překvapuje. A ještě radši si hraje s očekáváním čtenáře.

Kniha zvláštních nových věcí je Faberovina jako vyšitá. Hlavní hrdina Peter Leigh v ní opouští planetu Zemi i svou milovanou ženu Beu a odlétá na planetu Oáza. Co tam? Z pozice pastora vyučovat tamější obyvatele bibli a vůbec základy křesťanství. Ze začátku se vše jeví dokonale jasné. Rozloučení dvojice na letišti, vesmírná loď, přílet, první krůčky na planetě, která je vyprahlá, horká a v níž jediný příjem potravy zajišťuje rostlina s názvem Bělokvět. Prostě sci-fi. A vy si v hlavě spřádáte podobu, jak by to celé asi vypadalo v kině s Mattem Damonem v hlavní roli. Ano, Peter Leigh učí mimozemšťany. Studuje jejich zvyky, ochutnává pokrmy, staví kostel a pokorně přijímá roli prvního vesmírného misionáře. Jenomže postupem času přebije sci-fi poutavé meziplanetární love story. Zní to děsně? Není. Peter se s manželkou Beou dorozumívá prostřednictvím primitivního počítače. A postupem stránek dostává na zadek nejen jejich láska, ale i víra v Krista, důvěra i planeta Země jako taková. Kniha zvláštních nových věcí je doopravdy plná metafor a reflexe. Faber je však poctivě ukrývá a v první řadě mu jde o skvěle plynoucí tok vět. A vy budete otáčet stránky jako u brakové detektivky, protože vás sakra zajímá, co a jestli vůbec Peterovi odepíše jeho žena. A z knížky, co se z poličky tváří jako těžké sci-fi o rozvoji křesťanství, se záhy stane drama dvou lidí, v jejichž slovech se dříve či později najde každý. Ačkoliv byl autorův předchozí román Kvítek karmínový a bílý rozsahem i tématem jiná liga, s Knihou je spojují dvě charakteristiky. Zaprvé: svět, navržené postavy a kus života hlavních představitelů se vám nebude chtít opouštět. Zadruhé: Faber na konci vyplázne jazyk, otevře dveře a naschvál je nezavře. A koho tenhle postup před pár lety v příběhu o Sugar naštval, tomu posledních pár stránek Knihy způsobí svrab. Takže se nebojte. Kniha zvláštních nových věcí není komplikovaná četba. Je to osvěžující drama, o kterém budete přemýšlet. A které je stejně jako všechny ostatní Faberovy knížky nejen skvěle napsané, ale taktéž famózně přeložené do češtiny Viktorem Janišem. Jo a pokud pochvalná slova v recenzi nestačila, třeba vás přiměje ke čtení televizní desetidílná adaptace. Do té se totiž vrhnul Amazon a uzmul Richarda Maddena (Robb Stark ze Hry o trůny) do hlavní role. Tak za rok!