Felix Francis pokračuje ve stopách svého otce

Příjmení Francis není pro milovníky anglických detektivek neznámé. Na bohatý literární odkaz svého otce, Dicka Francise, se v současnosti pokouší navázat mladší syn Felix. Kniha Ohrožení je Felixovým čtvrtým samostatným románem. Hlavním hrdinou je Jeff Hinkley, vyšetřovatel British Horse Agency, něco jako „James Bond dostihové sportu“. Proti němu stojí maniak s přezdívkou Leonardo. Nechce nic menšího než srazit dostihový svět na kolena.
Felix Francis pomáhal otci vrátit se do literárního provozu i po roce 2000, kdy jim zemřela maminka a manželka. Staral se o manažerské záležitosti a u posledních čtyř knih je uveden i jako spoluautor. Felixovi se dostala nejlepší průprava k převzetí „rodinného podniku“ – detektivek z dostihového prostředí. Poslední knihou tandemu otec-syn je Křížová palba. S aktuálním titulem Ohrožení ji pojí zajímavý aspekt; hlavní hrdina a zároveň vypravěč příběhu je bývalý voják, veterán z Afghánistánu.

Typická francisovka: znalost dostihového prostředí a sympatický hrdina

Felix Francis dříve působil jako vysokoškolský učitel a ředitel přírodovědeckého ústavu. Zájem o vědu se odráží i v jeho psaní, které je v porovnání s otcovým bohatší na technologické detaily. Ohrožení se skutečně blíží „bondovce“ nebo jinému špionážnímu thrilleru. Mohlo by se zdát, že Felixovi schází hluboce prožitý vztah ke koním a jezdectví, jakým byly bezesporu prosyceny knihy jeho otce, dříve profesionálního žokeje. Prostředí dostihů je odsunuto na pozadí; pozornost je věnována pátraní samému – jeho organizaci a technické proveditelnosti. V tomto ohledu je Ohrožení velmi uvěřitelné.
„Vezmu si to,“ rozhodl jsem se. „A taky ten přijímač.“ Vypnul oba přístroje a vrátil je do krabic. „Máš nějaká pera s inkoustem, který se ukáže jenom pod ultrafialovým světlem?“ „Bezpečnostní pera,“ přikývl.
„Francisovky“ se v českém prostředí ujaly a už od 70. let zaujímají mezi detektivními romány nezastupitelné místo. Jejich typickým hrdinou bývá asi třicetiletý muž s lehkým anglickým nadhledem, smyslem pro povinnost a zaujetím pro práci. Většinou se případ, který vyšetřuje, odráží v jeho soukromí, nebo je jeho osobní život už předem narušen. New Image1 (1)

Příliš mnoho „Ohrožení“

Ohrožení není výjimkou. Jeff Hinkley bojuje na mnoha frontách – dělá si starosti o sestru trpící rakovinou, synovce se snaží zprostit falešného obvinění z držení drog a zachraňuje i vlastní vztah, který se ocitl ve slepé uličce. A to není vše! Hlavní padouch Leonardo ohrožuje dostihy svými teroristickými výpady. Nejprve nadopuje koně, čímž zmanipuluje dostihy, později otráví žokeje i rozhodčí. Svůj závěrečný „ohňostroj“ si teprve chystá.
Zoufale se mi chtělo přiznat, že sedět v pátek večer doma před televizí není zrovna moje představa zábavy. Toužil jsem jí říct, ať si oblékne slavností hadříky, protože vyrazíme do klubů ve West Endu, kde budeme nezřízeně pít a tancovat až do ranních hodin, a potom se budeme cestou domů vášnivě milovat na zadním sedadle taxíku. To všechno jsme dělávali.
New Image3 Jeff Hinkley není superhrdina. Ne všechny problémy se mu podaří zdárně vyřešit. Rozhodně mu však čtenář drží palce do posledních chvil. Jestli i vás zajímá, koho Jeff dokáže zachránit a kdo i přes veškerou snahu zůstane v „Ohrožení“, přečtěte si novou knihu Felixe Francise!
Pocházím z máchovských Litoměřic; bydlím v nedalekých Lovosicích proslavených přízračnou září noční chemičky. Vystudoval jsem pražskou bohemistiku a ve studiu literatury a komunikace pokračuju v Brně. Baví mě číst knížky i knížky o knížkách. O tom, co si přečtu nebo zhlédnu, rád diskutuju. Nejradši mám mysteriózní žánr – záhady a napětí… to je moje. Svou kreativitu rozděluju mezi psaní povídek a skládání písniček pro skupinu Šavlozubý ponožky. Rád kouřím vodní dýmky a s přítelkyní vedeme blog o čajovnách ČajovnaMy. Miluju hlasité rockové koncerty i tiché výpravy do lesů.