1996. V tom roce spatřil krátký, úderný román Klub rváčů (v orig. Fight club) poprvé světlo světa. Možná právě kvůli dvacetiletému výročí se nakladatelství Odeon rozhodlo vyjít na trh s druhým vydáním knihy ve stejném překladu Richarda Podaného.

Pokud jste po knize doposud nesáhli, máte tedy ideální příležitost. Jedná se o titul, který se čte doslova jedním dechem. Řadíte-li se mezi oddané fanoušky tohoto bezmála kultovního díla, měli byste vědět, že dění kolem Klubu rváčů a Chucka Palahniuka se v poslední době (nejen u nás) významně rozvířilo. Stálo by tedy za to osvěžit si paměť a/nebo doplnit případnou mezeru v knihovničce.

Chuck Palahniuk v Praze

Na začátku října 2016 navštívil autor Klubu rváčů Chuck Palahniuk Českou republiku v rámci Festivalu spisovatelů Praha. Jeho čtení a besedy patřily k vrcholům letošního programu. Pokud vás zajímá, co aktuálního spatřuje na knize, která ho kdysi celosvětově proslavila, sám autor, najděte si jeden z několika rozhovorů, jež Palahniuk poskytl českým médiím.

Dáváte-li přednost vlastnímu názoru, nezbývá než otevřít Klub rváčů a začíst se. Možná už poněkolikáté. Ale to vůbec nevadí. I když už dobře víte, jak to celé dopadne (což zde pochopitelně nemůžeme ze spoilerových důvodů prozradit), Klub rváčů vás znovu sejme. Doslova.

Adaptace a komiks? Sem s nimi!

Film Davida Finchera z roku 1999 s Bradem Pittem, Edwardem Nortonem a Helenou Bonham Carterovou v hlavních rolích je stejně kultovní jako jeho knižní předloha. Česká republika navíc drží světový primát a unikát v tom, že právě u nás byl Klub rváčů převeden i na divadelní prkna. Zásluhu na tom má Činoherní studio v Ústí nad Labem. Od roku 2008 patří tato hra stále do jejich repertoáru a Palahniuk při své letošní návštěvě v ČR představení také zhlédl.

Novým vydáním dění kolem Klubu rváčů zdaleka nekončí. Možná k velkému překvapení fanoušků vyšlo letos pokračování – Klub rváčů 2! Jedná se o komiks, na němž Chuck Palhniuk spolupracoval s kreslířem Cameronem Stewartem. Odehrává se deset let po událostech prvního dílů a vrací se v něm známé postavy. Zda komiksové médium Klubu rváčů 2 sluší, můžete zjistit i vy díky Dobre-knihy.cz.

Pravidla klubu rváčů

Co popřát nováčkům v klubu rváčů? Jestli opravdu nevíte, co od této knihy čekat, nenechte se odradit neobvyklým stylem, při němž vidíme vypravěči do hlavy (a ještě hlouběji), ale to nejpodstatnější nám stále zůstává skryto. Připravte se na syrovost, sex, násilí, nevyléčitelné nemoci, nespavost, psychedelii, černočerný pohled na svět, vzývání anarchie a totální destrukce pozemských i duchovních hodnot.

Jak říká v doslovu překladatel Richard Podaný, nemusíte sdílet Palahniukovu ideu, abyste poznali, že před sebou máte VELKÉ DÍLO. Hlavně nezapomeňte – jste-li v klubu rváčů poprvé, musíte se rvát!